Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bolognaprocessen en succé i Norge

Publicerat torsdag 5 juni 2008 kl 12.45
1 av 2
2 av 2

I Norge har Bolognareformen till skillnad från i Sverige gett mycket positiva resultat enligt Bolognaforskaren Per Aamodt vid norska institutet för innovation, forskning och utbildning tack vare ett miljardtillskott till lärosätena.

– Det är helt klart att det är betydliga belopp som tillfördes sektorn och som gjorde att reformen faktiskt blev implementerad. Det skedde faktiskt väldigt mycket i fakulteterna och det var för att man fick mer pengar och fick lite handlingsutrymme att göra ändringar, säger Per Aamodt som utrett saken.

Studenternas rörlighet ökade omedelbart 
Numer pluggar var femte norsk student utomlands och det skedde en snabb ökning med 40 procent efter reformen för sex år sen. I skarp kontrast mot Sverige där de studenternas internationella rörlighet har backat med 2 procent under senaste året. I Norge tillsatte utbildningsdepartementet 1,1 miljarder norska kronor för att fullfinansiera reformen.

Svenska lärosäten fick blygsam kompensation
I Sverige fick lärosätena bara 30 miljoner kronor. Fast den svenska Bolognanotan blev 36 gånger dyrarare visar Vetenskapsradions enkätundersökning. Kostnaden stannade på knappt 1,1 miljard kronor på de 30 största lärosätena i Sverige för de miljontals timmar det tagit lärarna att skriva om alla kursplaner.

Lärarna inga ambassadörer
Enligt Högskoleverket beror den dåliga studentrörligheten på att högskolorna inte gör bättre plats i utbildningarna för utbytesterminer och att lärarna inte själva har utlandserfarenheter. Något som studenten Emma känner igen efter en termins studier på franskt universitet som hon inte fått tillgodoräkna sig i sin svenska examen trots Bolognaanpassning:
– Att man uppenbarligen inte kan tillgodoräkna sig kurser man läser utomlands, och dessutom uppmuntrar man inte direkt till utbyten. Det är väldigt dålig information och lärarna själva har inte direkt något utbyte med universiteten utomlands och visar inga exempel på hur det kan vara eller vilka resultat som finns, tycker Emma som inte vill uppge sitt efternamn eller vad hon pluggar för att inte riskera sina slutbetyg.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".