Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Möjligt att räkna utan siffror

Publicerat tisdag 19 augusti 2008 kl 08.11

Man behöver inte kunna siffror för att räkna - den förmågan är medfödd. Det menar brittiska och australiska forskare som studerat barn mellan 4-7 år från australiska urbefolkningen aborginier där man inte använder siffror i sitt språk som vi gör. En upptäckt som kan ha betydelse även för de som har svårt med matematiken på grund av sifferblindhet, så kallad dyskalkyli.

Forskarna ville alltså ta reda på om man kan räkna utan att kunna siffor. Alltså om man uppfattar att det är just fem föremål även om man inte lärt sig orden ett, två, tre, fyra, fem. Om tankar är möjliga utan ord helt enkelt.

Räkna antalet slag
De studerade barn från urbefolkningen aboriginer, som varken använder sig av siffror på det sätt som vi gör, eller några gester för att visa antal.
Till exempel slog testledarna ett antal gånger med pinnar mot varandra och bad barnen att ta fram lika många föremål som antalet slag. När man jämförde med resultat från barn som lärt sig siffror kunde man inte se någon skillnad.
Det tyder på att förmågan att räkna är medfödd på samma sätt som förmågan att se färger - och alltså inte är något som man måste lära sig, säger forskningsledaren Brian Butterworth från University College i London.

Sifferblinda barn behöver extra hjälp i skolan
Och det skulle betyda att dyskalkyli, alltså svårigheter att hantera siffror, också är något medfött. Därför är det viktigt att barn med dyskalkyli får samma specialhjälp som barn med dyslexi, anser Brian Butterworth från University College i London.
Liknande studier gjorda hos indianer i amazonas visade inte på samma resultat, men det tror Brian Butterworth berodde på att uppgifterna var felkonstruerade.
Om teorin stämmer skulle det betyda att även barn bland urbefolkningen skulle kunna ha dyskalkyli, även om ingen av de barn som var med i den här studien hade det. Han tillägger att det kan vara svårt att återupprepa studien eftersom det kommer att finnas allt färre samhällen som inte påverkas av omvärlden.

Studien publiceras i dagens nummer av tidskriften Proceedings of the National Academy of Science.

Helena Sannemalm
helena.sannemalm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".