Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny mobilteknik kan förhindra tågkatastrofer

Publicerat torsdag 19 juni 2003 kl 07.38
Om mobiltelefonin hade fungerat kunde tågolyckan i Hok ha förhindrats. Nu utvecklar Banverket ny mobilteknik, som kunde ha hjälpt i tisdags.
Krösatåget 8541 hade som vanligt stannat på enkelspåret vid den obemannade stationen i Hok. Det hann inte köra vidare förrän godståget dök upp oväntat i kurvan. 27 personer skadades vid olyckan. Tågledningen, som upptäckt att godståget var på fel väg, ringde på mobilen, men fick hela tiden beskedet: Numret kan inte nås för tillfället. Nytt system Som det är i dag måste tågpersonal lita till vanliga mobiltelefoner för kontakt med tågledning och med varandra. Men om man haft tillgång till det nya tågradiosystemet Mobisir, hade man säkert kunna kontakta godståget. Systemet är under utbyggnad och finns redan till exempel på Öresundsbron. Täckning i hela Sverige Mobisir är framtaget för järnvägen, är ett eget GSM-nät, som sänder på ett eget frekvensområde. Man använder en egen typ av mobiltelefoner, som kan kommunicera med olika operatörers nät samtidigt. Tågledningen vet på vilket tåg en viss telefon finns. Säker täckning ska garanteras av 800 basstationer som ska placeras ut längs järnvägarna i Sverige. Och det finns en speciell larmknapp vid akuta behov, berättar Kjell Ekberg, projektledare för Mobisir vid Banverket. - Det går ut ett nödanrop till samtliga telefoner i ett område. Och systemet håller en 95-procentig täckning, det är definitivt mer än vanlig mobiltelefoni.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.