Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fakta ger inte bättre resonemang

Publicerat fredag 30 januari 2009 kl 08.59

Att lära sig massor av vetenskapliga fakta gör inte att man blir bättre på att föra vetenskapliga resonemang. Det har forskare  kommit fram till när de jämfört studenters kunskaper i Kina och USA.

Enligt studien kan kinesiska studenter mer vetenskapliga fakta än de amerikanska studenterna, men när man jämförde deras förmåga att föra vetenskapliga resonemang blev det genomsnittliga resultatet detsamma för båda grupperna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".