Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Impulsköp ökar om kunden får känna

Publicerat onsdag 1 april 2009 kl 08.30

Om man vill undvika oönskade impulsköp ska man se till att inte känna på och pröva varor när man är ute och shoppar, visar en studie i senaste numret av Journal of Consumer Research.

Att ta på saker ger, enligt forskarna, en upplevelse av att äga föremålet och är känslan bra, eller helt neutral, så ökar chansen att man väljer att köpa varan, och till och med viljan att betala mer för den. En negativ upplevelse har i och för sig motsatt effekt, men forskarna menar att de flesta varor ger en positiv eller neutral känsla.

För de som handlar på nätet, där det inte går att ta på varorna, kan samma effekt uppnås om den som handlar uppmanas att föreställa sig att de äger varan.

Forskarna började undersöka sambanden mellan att ta på varor och impulsköp efter att staten Illinois gick ut med varningar 2003 för försäljare som uppmanade kunderna att känna på varorna.

Referens:
Joann Peck and Suzanne B. Shu. (2009) ”The Effect of Mere Touch on Perceived Ownership.” Journal of Consumer Research.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".