Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Självbekräftelse kan förbättra betyg

Publicerat fredag 17 april 2009 kl 09.04

Självbekräftelse kan förbättra studieresultaten hos elever, enligt en artikel som publiceras i tidskriften Science. Forskare lät en grupp elever i sjunde klass göra en rad uppgifter där de skrev bra saker om sig själva för att bryta negativa tankemönster. Två år senare hade de eleverna bättre betyg än elever i en kontrollgrupp.

Självbekräftelsen betydde mest för de elever som från början hade dåliga betyg. Enligt forskarna tyder det här på att små inatser för att tidigt förbättra självbilden hos lågpresterande elever betyder mycket för studieresultaten på lång sikt.

Studien gjordes för att undersöka hur man kan minska gapet mellan högpresterande elever och lågpresterande elever i amerikanska skolor. Där kommer de lågpresterande eleverna ofta från socialt utsatta minoritetsgrupper såsom afroamerikaner.

Att vissa elever utifrån negativa stereotyper på förhand blir dömda av lärarna som lågpresterande kan enligt forskarna förstärka en negativ självbild. Forskarna menar att strukturerade skrivuppgifter för att på ett tidigt stadium förbättra självbilden minskar den psykologiska stressen hos eleverna.

Referens:
Cohen G.L. et al. Recursive Processes in Self-Affirmation: Intervening to Close the Minority Achievement Gap, Science, vol. 324, 17 april 2009.
DOI: 10.1126/science.1170769

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".