Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flerspråkiga barn snabbare i inlärning

Publicerat fredag 10 juli 2009 kl 06.00

Spädbarn som lever i en flerspråkig miljö kan bli bättre på att hantera olika språkregler jämfört med andra spädbarn. Den slutsatsen drar italienska forskare efter att ha testat barn inför olika språkkombinationer.

Resultaten publiceras i tidskriften Science. Länge fanns en diskussion om att flerspråkiga barn skulle komma efter i inlärningen, men det här stärker snarare motsatsen.

– Det här visar hur känslig och plastisk hjärnan är hos spädbarn och hur barn som lever i ett systematiskt flöde av ord snabbt anpassar sig, säger Ulla Sundberg, lektor i fonetik vid Stockholms Universitet, till Vetenskapsradion.

I försöket fick spädbarnen lyssna på ljud som till exempel följde ett mönster som lolowo jämfört med lowolo. När barnen sedan fick höra likartade kombinationer enligt principen AAB eller ABA, gjorde de flerspråkiga barnen mer rätt än de enspråkiga barnen. Detta genom att med blicken visa på skärmen var ljudet hörde hemma.

Referens:
Ágnes Melinda Kovács och Jacques Mehler, "Flexible Learning of Multiple Speech Structures in Bilingual Infants"Science 9 July 2009.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".