Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Måttligt med protein till muskelbygget

Publicerat onsdag 28 oktober 2009 kl 05.38

Att äta proteinrik mat i syfte att bygga muskler är nog bra men det är ingen idé att överdriva. Kroppen kan inte bygga muskler av mer än 30 gram protein i taget, motsvarande en 120 grams hamburgare, enligt ny forskning gjord vid universitetet i Texas.

Forskarna lät 34 vuxna försökspersoner äldre äta en måltid med antingen 30 eller 90 gram protein. Sen tog de blodprover och vävnadsprover för att mäta hur mycket muskelproteinsyntes som måltiderna lett till – och det var ingen skillnad.

Det protein som kroppen inte kan bygga muskler av kan istället lagras som fett, konstaterar forskarna som rekommenderar att den som vill maximera sitt muskelbygge sprider ut proteinintaget över måltiderna.

30 gram protein både morgon, middag och kväll – och det behöver ju inte vara kött. Det kan vara nötter och yoghurt till frukost, ett ägg till lunchen och bönor till middag.

Forskningen är utförd av bland andra Douglas Paddon-Jones vid University of Texas Medical Branch at Galveston, och studien publiceras i tidskriften Journal of the American Dietetic Association.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".