Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Melodier och bollar skapar tv-mys

Publicerat tisdag 19 januari 2010 kl 09.10
Många gånger tittar vi på tv ensamma idag. Foto: Janerik Henriksson.

Idag är det få händelser som samlar familjen framför tv, enligt en ny avhandling.

När Tvn kom in i hushållen så var apparaten med sitt utbud familjecentrum om kvällen, och det som sändes var morgondagens snackis på kafferasten. Så är det inte längre.

Enligt en avhandling som las fram härom dagen var det sociala tittandet, alltså att man sitter tillsammans och tittar på TV, 1999 45%, men hade 2008 sjunkit till 37%.

Ensamma sitter vi i olika rum vid olika medier och ser olika program, ofta hårt nischade med avseende på intresse, och inte minst på den reklam som medföljer sändningen.

Men det finns fortfarande några breda sändningar som fortfarande lyckas skapa familjemys framför tvn, Melodifestivalen och fotbollslandskamper, säger Jakob Bjur vid Göteborgs universitet, som disputerade på den här avhandlingen i fredags.

Disputationen skedde 15 januari.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".