Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärarens självförtroende påverkar elevernas förmåga

Publicerat tisdag 26 januari 2010 kl 06.00
Särskilt flickornas förmåga att räkna påverkas av lärarens matematiska självförtroende, visar en amerikansk studie.

Att flickor redan i lågstadiet möts av kvinnliga lärare som är osäkra på sin egen matematiska förmåga kan vara en av förklaringarna till flickors dåliga självkänsla i ämnet matematik, visar en grupp amerikanska forskare.

Att vår självuppfattning påverkar vår matematiska förmåga är känt sedan tidigare. Tror man sig kunna lösa ett problem, har man faktiskt större förutsättningar att lyckas. Nu visar en grupp amerikanska forskare att också lärarens matematiska självförtroende påverkar elevernas förmåga att räkna, särskilt flickornas.

– Skolan bidrar ju till att reproducera ett könsmönster och det gör ju skolan genom alla som arbetar i skolan och framför allt lärarna, säger Gerd Brandell, universitetslektor vid Matematikcentrum, Lunds tekniska högskola.

De amerikanska forskarna mätte lågstadiebarnens matematikkunskaper i början och slutet av ett skolår med en ny lärarinna. Det visade sig att flickornas matematiska förmåga i slutet av året var starkt kopplat till lärarinnans självuppfattning, medan pojkarna knappast hade påverkats alls. Med en osäker lärarinna fick alltså flickorna ett sämre resultat.

Barnen fick också i början och slutet av skolåret i uppdrag att rita av en matematikbegåvad elev. De flickor som hade en osäker lärarinna ritade då - i mycket högre utsträckning - pojkar i den rollen.

Men enligt Gerd Brandell är det inte nödvändigtvis lärarens självuppfattning som är det viktigaste, utan deras grundinställning till ämnet matematik.

– Det har varit ett tema i Sverige att man har tyckt att många lärare är negativt inställda själva till matematiken, trots att de undervisar i ämnet, och att de har bristande kunskaper. Jag tror att de två sakerna är viktigare att studera i fortsättningen också, säger Gerd Brandell.

Ulrika Björkstén
ulrika.bjorksten@sr.se

Tidigare publicerat på samma ämne:




Länkar:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".