Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Våldsam närmiljö gör att barn presterar sämre

Publicerat tisdag 15 juni 2010 kl 06.01
Oroligheter i Rinkeby i Stockholm i början av juni. Forskning från USA tyder på att barn presterar sämre när det förekommer allvarligt våld i deras närmiljö.

Att leva i en våldsam och otrygg miljö verkar påverka inte bara barns skolresultat, utan även deras förmåga att förstå och ta till sig kunskap. Studien, som gjorts i hårt utsatta bostadsområden i Chicago i USA, visar att barns prestationer sjunker tillfälligt om det alldeles nyligen begåtts ett mord eller dråp i grannskapet.

I studien undersöktes barn mellan fem och sjutton år och deras ordförråd och läsförståelse mättes. Barnens resultat jämfördes sedan med våldsstatistik. Resultatet överlag är tydligt: barn som testas direkt efter, eller inom 10 dagar efter, ett mord eller dråp i sitt bostadsområde får betydligt sämre resultat än barn som bor i precis samma område men som testas vid en lugnare tidpunkt.

Psykologen Agneta Sandström som forskar om stress och hjärnan vid Umeå universitet säger att resultaten tyder på att barn i de här våldsutsatta stadsdelarna i Chicago påverkas av en fullt rationell oro.

– Barn kan ju värdera hot och alla barn inser att "det här kan jag råka ut för, även om det inte är precis exakt någonting som jag har bevittnat".

Att stress, genom stresshormonet kortisol bland annat, påverkar hjärnfunktionerna negativt är välkänt sen tidigare. Sömnbrist efter en otäck händelse bidrar sannolikt också mycket till barnens sämre resultat, säger Agneta Sandström, som tycker att det måste forskas mer om vad som händer med hjärnan på sikt om man ständigt upplever stress och hot. Men det går att förhindra att barn får svackor i utvecklingen. Det gäller för de vuxna att prata med barnen när något otäckt skett i omgivningen, som olyckor, dödsfall och bränder, säger hon.

– Jag tycker att skolan bör agera mycket mer än man oftast gör när det händer läskiga saker. De behöver hjälpa barn att prata om "hur farligt är det här för mig" och vad kan jag förvänta mig. Man måste ta hand om ungarna, helt enkelt, på ett annat sätt än vi ofta gör, säger Agneta Sandström.

Lisen Forsberg
lisen.forsberg@sr.se

Referens:
Patrick Sharkey. The acute effect of local homicides on children's cognitive performance. PNAS 2010: 1000690107v1-201000690. DOI: 10.1073/pnas.1000690107

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".