Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Framgångsrik studieteknik för nybörjarstudenter

Publicerat onsdag 13 oktober 2010 kl 05.55

Om du är nybörjarstudent på Universitet eller högskola och tar del av möten där de mer efarna studenterna hjälper nykomlingarna, då får du troligen bättre studieresultat.

Genom att delta i såna här möten klarar även studenter med mindre bra betyg från gymnasiet de komplicerade universitetskurserna precis lika bra som studenter med toppbetyg från gymnasiet.

Det här visar en ny utvärdering från Lunds tekniska högskola av den så kallade Supplemental Instruction metoden, eller SI-metoden, som innebär att mer erfarna studenter sitter ner och hjälper sina mer nytillkomna studiekamrater.

Metoden, som funnits på svenska högskolor och universitet sedan 1994, utvecklades i USA och tanken är att de nya och de mer erfarna studenterna, som i sin tur får en ledarskpsutbildning, samlas i små grupper utanför den vanliga undervisningen där de kan diskutera och lösa problem utan lärare och prestationstvång.

I rapporten studerades 750 civilingenjörsstudenter och av de som deltagit i SI-verksamheten under fem eller fler SI-möten klarade i genomsnitt 73 % kursen efter ordinarie examination.

Knappt hälften av de studenter som inte deltagit på SI-mötena klarade kursen efter ordinarie examination. Det var också tydligt att tidigare gymnasiebetyg inte spelade någon roll och att även de fortsatta studierna gick bättre efter deltagande i SI-möten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".