Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Prov och minnesregler gör att du lär dig bättre

Publicerat fredag 15 oktober 2010 kl 07.31

Att ha prov på sånt man har studerat fungerar inte bara som en kontroll på vad du har lärt sig – ny forskning visar att det faktiskt också gör att du lär dig bättre. Om du också använder dig av minnesregler, så blir resultatet ännu bättre.

Forskarna bakom den nya studien lät över 100 amerikanska studenter plugga in 48 glosor på swahili. Hälften av studenterna fick sedan halvvägs genom studieprocessen göra ett övningsprov, medan den andra hälften fortsatte studera. När så kunskaperna testades igen en vecka senare, presterade de som fått göra ett övningsprov betydligt bättre.

I samma experiment testade forskarna också hur så kallade mentala ledtrådar påverkade inlärningsförmågan. Studenterna fick komma på ett ord som fungerade som en association mellan glosorna – till exempel kunde man tänka på vinge för att komma ihåg att moln heter wingu på swahili. Och även de mentala ledtrådarna visade sig bidra till betydligt bättre resultat vid slutprovet.

Referens:
Pyc et al, "Why Testing Improves Memory: Mediator Effectiveness Hypothesis," Science 15 October 2010. Doi: 10.1126/science.1191465.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".