Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dubbfria däck ger halare asfalt

Publicerat torsdag 17 februari 2011 kl 06.00
Vägarna poleras av dubbfria däck
(1:34 min)
De dubbfria däcken polerar gatorna. Foto: Bertil Ericson / Scanpix

Dubbdäcksförbudet som införts för att få bättre luft kan leda till att gatorna i stället poleras av gummidäcken och blir hala, varnar asfaltsforskare. Det är en konsekvens av att svenska vägar är byggda med extra slitstark asfalt för att just tåla dubbdäcken, säger Mats Gustavsson på Väg- och transportforskningsinstitutet.

– Hela vårt vägnät är uppbyggt för att klara dubbdäcksslitage, så vi använder väldigt slitstarka beläggningar jämfört med de flesta andra länder.

Det är de hårda stenarna som man har i asfalten för att hindra slitage som blankpoleras av gummit i dubbfria däck. Problem med sådan halka har man ibland haft om höstarna på svenska vägar, men hittills har det sedan motverkats när asfalten ruggats upp av dubbarna på vintern.

Värst polerade och hala blir en av de vanligaste asfaltssorterna med stenar av porfyr. Det finns asfalt med andra bergarter som funkar bättre, men då kan det medföra att vägarna slits snabbare eller att det blir mycket dyrare.

Än är det bara tre städer, Stockholm, Göteborg och Uppsala, som har infört dubbfria gator och för tidigt att säga något om gatorna där blivit mer polerade. Men Åke Sandin, beläggningsansvarig på Trafikkontoret i Göteborg, tror inte det här kommer att bli ett problem i framtiden heller, eftersom det bara blir ett nytt sorts slitage att hålla koll på.

– I stället för att vi underhåller och byter ut asfalten för att den är spårig så får vi ha fokus på att den blir polerad och då blir det orsaken till att vi byter ut den. Det är en vanesak.

Dessutom kommer det alltid att finnas några som kör med dubbar, boende med dispens, utryckningsfordon och de som tjuvåker. På Hornsgatan i Stockholm är det idag ungefär 30-35 procent som kör dubbat trots förbudet. I Oslo har man haft en dubbegränsning längre och kommit ner till 20 procent. Och når vi en sådan siffra skulle nog alla bli nöjda, tror Åke Sandin.

– Då kanske man når båda syftena, dels att det inte bildas så många partiklar och dels att det inte blir så polerat, och man skulle önska sig att det blir så även i det här landet.

Läs mer:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".