Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tvekande ord - ingen fara för språkutvecklingen

Publicerat fredag 15 april 2011 kl 08.18

Att föräldrar uttrycker sig tvekande, till exempel med begrepp som "eeh" och "ööh", när de ska lära småbarn nya ord, är inte skadligt, utan tvärtom positivt för barnens språkutveckling, detta enligt amerikanska forskare.

Amerikanska kognitionsforskare har gjort experiment med tvååringar som på en skärm fick se påhittade föremål och höra en röst med påhittade ord för de nya föremålen.

När rösten flikade in en tvekan, ett "eehm" före det nya ordet, blev barnen mer observanta än när talet var flytande. 

De kom fram till att tvekandet signalerar till barnen att ett främmande ord är på gång, och de blir därför mer uppmärksamma.

(publ i Developmental Science, "Toddlers use speech disfluencies to predict speakers' referential intentions". Brain & Cognitive Sciences, University of Rochester.,Published online 14 apr 2011,

DOI: 10.1111/j.1467-7687.2011.01049 tillgänglig på:http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-7687.2011.01049.x/abstract

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".