Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Syn på IQ påverkar bedömning av eget lärande

Publicerat tisdag 3 maj 2011 kl 07.25
Den som tror på oförändelig IQ bedömer sig själv bättre.
(1:22 min)
Studenten som tror på fast IQ är kanske mer realistisk i sin syn på den egna förmågan, än den som tror att intelligens går att träna upp. Foto: Tobias Röstlund, Scanpix.

Synen på om intelligens är medfött eller inte påverkar vår bedömning av den egna förmågan att lära oss saker. Det visar en studie i tidskriften Psychological Science. Det visade sig att den som tror att intelligens är något medfött är bättre på att bedöma sin egen inlärningsförmåga än den som tror att intelligens beror på hur mycket man anstränger sig.

Engelsktalande personer, med olika syn på kunskap och inlärning, ombads lära sig 54 ord på indonesiska - en del var lätta och liknade det engelska ordet, andra var svåra utan någon som helst likhet. Deltagarna fick lägga hur lång tid de ville för att lära sig varje ord.

Försökspersonerna delades upp i två grupper utifrån sin syn på inlärning - De som trodde på en bestämd individuell intelligens som inte går att öva upp, och de som trodde inlärning är beroende av hur mycket man anstränger sig och försöker.

De som såg på förmågan till inlärning som begränsad för varje individ, var mer självsäkra på att de kunde ett ord ju snabbare de hade lärt sig det, deras uppfattning om att de kunde de lättare orden bättre stämde bra med de verkliga resultaten. Medan de som såg inlärningen som beroende av viljan att anstränga sig, var mer självsäkra på de ord som de hade lagt ner mycket tid på samtidigt var de mycket sämre på att bedöma hur väl de lärt sig orden - de överskattade generellt sin förmåga att komma ihåg de svåra orden och underskattade sin förmåga att komma ihåg de lätta.

Vilken syn på kunskap är då rätt? Någonstans mitt emellan skriver författarna. Vi måste ta hänsyn till individuella skillnader, utan att se det som en absolut begränsning. Men bara för att vi har ansträngt oss så innebär det inte alltid att vi kan det bättre.

Referens: David B. Miele, Bridgid Finn, Daniel C. Molden. Does Easily Learned Mean Easily Remembered? It Depends on Your Beliefs About Intelligence. Psychological Science March 2011 22: 320-324, February 2, 2011 doi:10.1177/0956797610397954.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".