Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Framgångar för svenskt dataspel

Publicerat fredag 10 september 2004 kl 06.52
Det svenska TV-spelet The Chronicles of Riddick

Uppsalaföretaget Starbreeze har lyckats slå sig in på den tuffa TV- och dataspelsmarknaden. Det nya spelet The Chronicles of Riddick har fått goda recensioner världen över, mycket tack vare den välgjorda grafiken.

Spelindustrin omsätter i dagsläget mer pengar än Hollywoods filmindustri, så att ta sig in på världens topplistor är inte det lättaste. Men det lilla Uppsalaföretaget Starbreeze har lyckats imponera på den kräsna dataspelspubliken med sin nya titel ”The Chronicles of Riddick”.

Hemligheten är bland annat den nya grafikmotor som företaget utvecklat, ett program som snabbt kan rita upp mycket detaljrika och verklighetstrogna bilder. Med den begränsade datorkapacitet som finns i till exempel spelkonsolen X-Box kan man på så sätt få fram sekvenser som nästan ser ut som på film.

Långt kvar till verkligheten

Men än så länge är det långt kvar innan TV- och dataspel kan imitera verkligheten, tror Jens Mathies, spelutvecklare på Starbreeze:

– Varje gång det tas ett nytt steg så kommer det den chockartade upplevelsen att jädrar vad bra det här ser ut och det ser ju nästan ut som att det är verklighet, men det här är ju ingenting mot den faktiska verkligheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".