Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Forskare hävdar

"Pedagogiken orsak till sämre mattekunskaper"

Publicerat tisdag 25 oktober 2011 kl 06.00
Mattelektion. Foto: Janerik Henriksson / Scanpix

Att svenska elever blivit sämre på matematik de senaste 15 åren kan bero på att de i större utsträckning fått ta ansvar för sitt eget lärande och fått mindre stöd av lärarna. Det hävdar Åse Hansson vid Göteborgs universitet i sin doktorsavhandling, som läggs fram nu på fredag. Sambandet är tydligt, säger hon.

– Ju mer ansvar eleverna får ta själva för sitt lärande, desto lägre visar sig prestationsresultaten vara, säger Åse Hansson.

Matematikkunskaperna på de svenska grundskolorna har sjunkit de senaste 15--20 åren och Åse Hansson hävdar att den trenden är starkt kopplad till 90-talets övergripande samhällstrend om ökad individualisering.

– Det trycktes mycket på att eleverna skulle bli självständiga och ta stort ansvar för sitt eget lärande, tänka och reflektera och värdera sina egna resultat.

Det blev mer självständigt arbete med matteboken och mindre lärarledning, och Åse Hansson hävdar att elevernas självständiga matematiklärande lett till sämre kunskaper.

Hon har vägt in olika elevers olika bakgrund och säkerställt att resultaten inte kan bero på till exempel socioekonomiska förhållanden. Sambandet mellan elever som får ta stort eget ansvar och låga studieresultat finns alltså oavsett bakgrund.

Åse Hansson menar att ett större inslag av katederundervisning skulle vara bra för mattekunskaperna.

– Katederundervisning ja, i den meningen att läraren undervisar, belyser matematiken, inleder dialoger och diskussioner tillsammans med eleverna, förklarar ord och begrepp och problematiserar. Den delen av katederundervisning tycker jag abslolut att man ska våga lyfta in i matermatikklassrummet, mycket mer än vad man gjort de senaste 15--20 åren.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".