Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Kronåsens industriområde med kraftig rökutveckling som följd.
(Publicerat idag kl 15.48)

Wettexprincipen kan lösa vätgaslagring i bilar

Publicerat måndag 4 oktober 2004 kl 09.01

Forskare i Uppsala har en lösning på hur framtidens vätgasdrivna bränslecellsbilar ska kunna lagra gasen på ett bra sätt. De låter en metallegering suga upp gasen - ungefär som en wettextrasa.

Framtidens bilar ska inte gå på bensin och diesel utan på vätgas, och använda sig av bränsleceller, brukar det sägas. Men då gäller det att hitta ett bra sätt att lagra vätgasen i bilen - utan att den tar för stor plats och utan att det medför explosionsrisk.

Forskare vid Uppsala Universitet presenterar nu en lösning som går ut på att man lagrar vätgasen i en metall som suger upp den ungefär som en wettextrasa.

Ihålig metallstruktur

- Varje metall har en struktur, och den framför allt magnesium har en ihålig struktur som kan suga upp mycket vätgas. Genom en kemisk eller fysisk bindning ser man sen till att gasen stannar i metallen, säger Emil Johansson vid Ångströmlaboratoriet i Uppsala.

Man har länge vetat att magnesium kan suga upp stora mängder väte och bilda en metallhydrid. Problemet är bara att det är svårt att få ut gasen igen - och det är här som Emil Johanssons forskning kommer in.

Legering löser problemet

Genom att legera magnesium med nickel eller den sällsynta metallen yttrium kan man få metallblandningen att suga upp väte vid rumstemperatur och ge ifrån sig väte om man värmer upp den lite grann. Då kommer man mycket närmare en praktisk användning för en metallhydridtank, även om den inte absorberar lika mycket väte rent magnesium.

Det tar också ganska lång tid för metallen att suga upp vätet, så det finns en del problem kvar att lösa.

Mindre tank

Men hur mycket vätgas rymmer en sån här tank i magnesium-nickel egentligen? Om man gör en jämförelse med en gastank med komprimerat väte som rymmer tillräckligt mycket för att driva en småbil ungefär 40 mil, så skulle en sådan fylla halva bilen medan en motsvarande metallhydrid-tank inte skulle bli mycket större än en vanlig bils bensintank.

Men det finns en annan fördel som Emil Johansson tycker är mycket viktigare.

- Gasen är bunden i metallen. Skulle det inträffa en olycka blir läckaget väldigt litet, det kan inte bli någon explosion eller brand, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".