Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny EU-lag ska sanera hälsokostbranschen

Publicerat måndag 23 april 2012 kl 06.00
"Risken är att konsumenterna blir lurade"
(2:07 min)
Många förpackningar kommer få ny informationstext i och med den nya EU-lagen. Foto: Scanpix

EU tar nu i med hårdhandskarna mot hälsokostbranschen och andra delar av livsmedelsindustrin. I slutet av maj införs ny lagstiftning som förbjuder företag att påstå att deras produkter är bra för hälsan - om det påståendet inte har vetenskapligt stöd. 

- Hälsopåståendena måste alltså ha vetenskapligt stöd. Risken är annars att konsumenterna blir lurade. De luras att köpa mat för att de tror att den har hälsoeffekter som den sedan inte visar sig ha. Det säger Petra Bergkvist, statsinspektör på Livsmedelsverket. Hon välkomnar den nya lagstiftningen som hon hoppas kommer underlätta för konsumenterna. 

Fullkornspasta som sänker risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Grönt te och torkade bär som sägs ha antioxidativa effekter. Kosttillskott som ska användas för att "detoxa" kroppen. Inget av dessa påståenden har tillräckligt vetenskapligt stöd anser den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet - EFSA, och kommer därför inte tillåtas i den nya lagstiftningen. 

De senaste åren har EFSA granskat tusentals påståenden som företag använder om olika livsmedels hälsoeffekter - allt ifrån ämnen som tillsatts i lättmargarin till ämnen som ingår i kosttillskott - med förödande resultat. Över 90 % av de påståenden som EFSA granskat hittills och som ingår i den nya lagstiftningen - har underkänts, och kommer därför inte tillåtas.Bland de få påståenden som har fått godkänt finns bland annat att vissa ämnen i olivolja är bra för hälsan. 

Den nya EU-förordningen, som är en ytterligare skärpning av de regler som infördes i Sverige och övriga EU år 2007, börjar gälla i samtliga medlemsländer i slutet av maj - och kommer förändra informationen på en lång rad förpackningar både i livsmedels- och hälsokostbutikerna. 


I början av maj publiceras det exakta innehållet i den nya förordningen, och vilka påståenden som blir tillåtna. Därefter har företagen sex månader på sig att ändra innehåll i marknadsföring och på förpackningar.

Enligt Petra Bergkvist på Livsmedelsverket är den nya lagstiftningen ett sätt av EU att sanera hälsokostbranschen från oseriösa produkter. 
- Ja indirekt blir det ju det, eftersom mycket av dom här produkterna säljer sig själva genom sina påståenden, säger hon. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".