Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sportprodukter marknadsförs med dålig vetenskap

Publicerat tisdag 24 juli 2012 kl 09.00
Löparskor som minskar skaderisken var ett av de tvivelaktiga påståendena. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Flera idrottsartiklar marknadsförs med felaktiga vetenskapliga påståenden. Det hävdar forskare från Oxford efter att ha gått igenom över tusen reklamannonser där tillverkarna hävdar att just deras produkt ska leda till bättre idrottsliga resultat.

Ett slående resultat i undersökningen är att trots att där fanns referenser till 143 vetenskapliga studier så var det enbart tre av dessa som bedömdes hålla tillräckligt hög kvalitet.

Bland annat finns det bland de vetenskapliga studierna som tillverkarna hänvisar till otillräckligt vetenskapligt stöd för att sportdryck höjer prestationsförmågan, att löparskor minskar skaderisken och att kosttillskott ökar återhämtningen efter träning.

Referens: Heneghan, C., The evidence underpinning sports performance products: a systematic assessment, BMJ Open 2012;2:e001702. Doi:10.1136/ bmjopen-2012-001702

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".