Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sjöfarten kan bli ännu energieffektivare

Publicerat onsdag 12 juni 2013 kl 06.30
Sjöfarten ligger efter landtransporterna
(1:44 min)
Containerfartyget Edith Maersk som är 397 meter långt i Göteborgs hamn. Foto:Pelle Zettersten/SR

Sjöfarten kan bli betydligt mer energieffektiv och genom det minska sina utsläpp av bland annat koldioxid, svavel och kväveoxider. Branschen ligger långt efter transporter på land men flera stora rederier har under de senaste åren satsat på mer energieffektiva lösningar. Ett exempel finns på världens längsta lastfartyg Edith Maersk som ibland lägger till i Göteborgs hamn.

– Här är den turbin som drivs med överskottsvärme ifrån motorn, säger  Willem Postma, kapten på Edith Maersk. Med hjälp av turbinen och en generator kan de producera all elektricitet som behövs på fartyget och den energi som blir över kan hjälpa till att driva propellern.  Med den här tekniken sparar man in 10% av bränslekostnaden, och på ett nära 400 meter långt fartyg som drar 8000 liter bränsle i timmen är det en stor besparing som också håller ner utsläppen. 

Till de mer innovativa idéerna för att spara energi hör företaget Stenas speciellt utformade skrov. En fördjupning som skapar en luftkudde under skrovet ska minska friktionen mot vattnet, studier i laboratorier och med en prototyp i fält visar på besparingar kring 20%. Men det är fortfarande oklart om konceptet fungerar fullt ut på ett riktigt fartyg, det säger Rickard Bensow, forskare på Chalmers som samarbetar med företaget.

– Vi har kört det i vågor men inte i full sjögång, så där finns ju en risk för att man tappar den här effekten. 

Att frakta gods på sjön är i sig ett betydligt mer energisnålt sätt att transportera varor långa sträckor jämfört med lastbil och tåg. Däremot är miljökraven för det som kommer ut ur skorstenen inte alls lika hårda som för landtransporter och eftersom sjötransporterna hela tiden ökar så kommer fartygen stå för en allt större del av utsläppen av svavel, kväveoxider och koldioxid. Men hårdare internationella regler och höga bränslepriser gör nu alltså att branschen vaknat och ser över sin energikonsumtion. Karin Andersson är professor i marin miljöteknik på Chalmers.

– Intresset är stort, men det har kommit förhållandevis sent.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".