Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många lämnar gärna ut personlig information

Publicerat måndag 17 juni 2013 kl 06.00
Många berättar hur de röstat
(1:29 min)

De senaste veckorna har det rapporterats om amerikanska myndigheters övervakning av telefoni och internetvanor hos människor världen över. Samtidigt som många upprörs så visar undersökningar att vi gärna delar med oss av privat information till företag, om vi ser en chans till egen vinning. Till exempel har många ingenting emot att berätta hur de röstat.

Skärmen på din smarta telefon må vara liten och det sitter ingen bakom dig på tåget. Men det betyder inte att ingen ser vad du gör när du är ute på internet. I själva verket kartläggs och analyseras ditt surfande in i minsta detalj av företag som Google och Facebook.

Michael Björn är chef för Ericssons analysavdelning Consumerlab. Hans grupp har intervjuat 23 000 personer om deras surfvanor och funnit att användandet förändrats till att vi blivit mer frikostiga när det gäller att dela med oss av information om oss själva. Vi listar vår favoritmusik och checkar in på Facebook när vi kommer till en ny plats.

Det kan vara ett val vi gör för att skaffa fördelar i form av rabattkuponger eller riktade erbjudanden, men ofta beror det på att vi helt enkelt litar på företagen.

– Vi är medvetna om att vi delar med oss av vår egen information till en mängd olika företag. Däremot så är vi mindre säkra på hur de här företagen använder den informationen, vad det är för typ av information de samlar, och faktiskt när de samlar den informationen, säger Michael Björn.

Mer än 40 procent, eller fyra av tio användare tycker det är ok att företagen använder deras uppgifter för att ta fram ett personligt erbjudande.

Värt att notera är att 5 procent, eller 1 av 20 användare, tycker det är ok att företagen säljer deras uppgifter till andra företag och att deras tyckanden alltså blir en handelsvara.

– Information om politiska åsikter eller religiös inställning, det är sånt som folk inte tycker det är så känsligt att dela med sig av, säger Michael Björn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".