Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kraftig ökning av miljömärkta produkter

Publicerat måndag 4 november 2013 kl 06.30
Miljömärkta varor ökar kraftigt
(2:02 min)
Ekologiskt kaffeplantage i Nicaragua. Foto: AP/Dean Cycon

Produktion och försäljning av miljömärkta varor ökar kraftigt i världen, enligt en förhandspresentation av en kommande rapport från IVL. Förklaringen är både större efterfrågan från konsumenter och att stora företag satsar på egna märken.

Forskarna i projektet ENTWINED, som leds av det svenska miljöinstitutet IVL, har tittat på 10 olika produkter, allt från dagligvaror som kaffe, socker och bananer till palmolja, biobränsle, skogs- och bomullsproduktion. Och generellt gäller alltså att all sorts miljömärkning ökat kraftigt de senaste fem åren, även om det är från en låg nivå, säger Mark Sanctuary, programchef på ENTWINED.

– Vi ser en kraftig efterfrågan från konsumenter som blir mer och mer bekymrade över miljön, sin hälsa, pesticider, och en mängd faktorer. Men det är också drivet av flera stora företag som satsat stort på certifierade produkter.

Stora företag väljer egna miljömärken

Att stora företag väljer att certifiera sina produkter driver alltså på utvecklingen, men en tydlig trend är också att dessa företag ofta väljer egna miljömärken eller märkningar med lägre miljökrav.

Ett exempel är svenska IKEA som har som mål att all deras bomull skall uppfylla kriterierna för Better Cotton 2015, en märkning som inte innebär lika stränga miljökrav som för ekologiskt odlad bomull, men ändå en mer medveten användning av tex bekämpningsmedel och vatten än konventionell odling.

Svårt bevisa vad som är bäst för miljön

Vad är då bättre för miljön,  att några få företag producerar med höga miljökrav, eller att stora företag som producerar och säljer mycket mer, gör det på ett sätt som är litet bättre för miljön?

Det har forskarna i ENTWINED inget svar på ännu. Men Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen höjer ett varnande finger.

– Det vi ser som ett problem ibland är att märkena kanske lovar litet mer än vad de håller när företagen märker sina egna produkter i allt större utsträckning. Så som konsument är det nog bra att vara kritisk till företagens egna märken.

Referens: State of Sustainability Initiatives Report, som presenteras i sin helhet den 5/12.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".