Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Klimatsmart satsning på elbilar i Norge

Publicerat onsdag 3 december 2014 kl 06.00
Norskt elbilsstöd klimateffektivt
(1:53 min)
Elbilar på rad i Oslo. Foto: Ståle Frydenlund Norsk Elbilforening cc-by-2.0
1 av 2
Elbilar på rad i Oslo. Foto: Ståle Frydenlund Norsk Elbilforening cc-by-2.0
Prof. Jan-Eric Nilsson VTI. Foto: Lasse Hejdenberg VTI
2 av 2
Prof. Jan-Eric Nilsson VTI. Foto: Lasse Hejdenberg VTI

Norge har världsrekord i elbilar, 13 procent av alla nybilar som säljs drivs med el. Den viktigaste orsaken är att norska elbilsköpare slipper höga avgifter och moms, något som kostat norska staten miljardtals kronor i minskade skatteintäkter. Men en ny forskarrapport visar att det här är ett lönsamt sätt att få ned klimatutsläppen på.

Överallt i Oslo susar de splitternya elektriska bilar fram. De får köra i bussfilerna där de börjat bli ett hinder för kollektivtrafikens framkomlighet. Totalt finns nu cirka 40 000 elbilar i Norge. Köparna slipper en registreringsavgift på ungefär 100 000 kronor och momsen på 25 procent. Dessutom betalar elbilsförarna ingen trängselavgift eller biljett på vägfärjorna. De får dessutom tanka gratis el på många offentliga parkeringar.

Elbilsrabatterna har kostat norska staten mer än 2,3 miljarder kronorhittills och skapat debatt om det är rätt väg att använda skattemedel. Men en rapport från Transportøkonomisk institutt visar att det inte finns någon billigare storskalig metod för att få ned klimatutsläppen från den norska trafiken.

– Jag är säker på att det inte finns andra metoder inom transportsektorn som minskar koldioxidutsläppen med flera miljoner ton per år och till en så pass låg kostnad, säger forskaren Lasse Fridstrøm på Transportøkonomisk institutt.

För staten handlar det om minskade intäkter på mellan 400 och 2500 kronor per ton koldioxid, enligt studien. Det är inte en fullständig samhällsekonomisk kalkyl som forskarna gjort, men om lika mycket pengar i stället satsades på att bygga ut kollektivtrafiken skulle de inte ge lika stor effekt, enligt Lasse Fridstrøm.

Däremot bör även laddhybridfordon få liknande typ av stöd som de rena elbilarna. Det skulle ytterligare få ned klimatutsläppen från norska trafiken, anser han.

Jan-Eric Nilsson, som är professor i transportekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI, välkomnar den nya studien. Men han tycker inte att den svarar på om Sverige bör gå samma väg som Norge.

Vi har ett annat system utan höga registreringsavgifter. Istället finns en supermiljöbonus på 40 000 kronor. Till exempel skulle kraftigt höjda skatterna på bensin och diesel kunna vara effektivare här, enligt Jan-Eric Nilsson.

– Jag tycker att det är en gedigen och intressant rapport som tittar på frågor som inte är möjliga att överföra direkt till svenska förhållanden, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi vid VTI.

Referenser: 

Fridstrøm L. et al, Ressursøkonomisk regnskap for elektrifisering av bilparken, TØI rapport 1350/2014

Fridstrøm L. et al, Vegen mot klimavennlig transport,  TØI rapport 1321/2014

Mer om effektiva sätt att byta ut bensin och diesel mot eldrift i olika länder blir det i Klotet idag kl. 13.35.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".