Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mångfald skapar bättre produkter för alla

Publicerat tisdag 3 februari 2015 kl 06.00
"Att tänka genusskillnader är dumt"
(1:47 min)
man och kvinna går förbi mobilbutik.
1 av 3
Mobiltelefoner utformas ofta av män, men bör också tilltala kvinnor som är en stor kundgrupp. Foto: TT
Marianne Graves Petersen tittar in i kameran.
2 av 3
Marianne Graves Petersen vid Århus universitet. Foto: Ylva Carlqvist Warnborg/SR
Rune Nörager ler och tittar mot kameran, i bakgrunden syns en gata med kafébord
3 av 3
Psykologen Rune Nörager. Foto: Ylva Carlqvist Warnborg/SR

Vad vinner man på att ta med kvinnors behov och önskemål i utvecklingen av högteknologiska produkter? Mycket, enligt ett treårigt danskt forskningsprojekt.

I Danmark har ett designföretag samarbetet med universitetsvärlden för att ta fram en strategi för företag som vill arbeta med jämställd design.

Nyckeln till ett konstruktivt tänkesätt är att inte ställa män och kvinnor mot varandra, utan se genus som en nyansrik skala, där enskilda individer kan befinna sig var som helst, enligt psykologen Rune Nörager.

– Att tänka genusskillnader som antingen man eller kvinna, det är dumt, säger han.

I forskningsprojektet sammanställde han existerande forskningsresultat kring genus och teknologi från hela världen, och ur dem formulerades principer för arbetet i företag som vill tillverka produkter för alla.

Marianne Graves Petersen, lektor i datavetenskap vid Århus universitet, säger att det treåriga forskningsprojektet "The female interaction research project" - på ett generellt plan - visade väldigt tydliga skillnader mellan vad som motiverar män och kvinnor att använda högteknologiska produkter.

Vi har olika förväntningar och önskemål kring funktionerna på exempelvis en mobiltelefon. Men i regel är det bara män som utvecklar kärnteknologin i dessa produkter.

Om också kvinnors synsätt finns med i utvecklingsarbetet, passar slutprodukterna mycket bättre för kvinnor - samtidigt som dom fortsätter att tilltala män lika bra som förut. Att lyssna på alla i utvecklingsarbetet blir visserligen dyrt - men det blir ännu dyrare att inte göra det, säger Marianne Graves Petersen.

– Vi har massa exempel i Danmark också på IT-projekt som slagit fullständigt fel, som har kostat miljarder kronor, för att man inte tagit med perspektivet att systemet ska brukas av människor. Det kostar pengar - så det kostar pengar att inte göra det, säger Marianne Graves Petersen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".