Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärande med spel kan få fel fokus

Publicerat tisdag 3 februari 2015 kl 07.23
Game over står det på en skärm, runtom orden syns blåa pixlar.
Risk att det handlar mer om spelet än lärandet. Foto:Blake Patterson/Flickr CC

Datorspel kan användas för att lära sig saker, till exempel används krigsspel i officersutbildningar på olika håll i världen. Men det finns en risk att eleverna börjar fokusera mer på att vinna spelet än på sitt lärande för verkligheten.

Datorspel i lärande har undersökts en doktorsavhandling vid Kungliga tekniska högskolan. Studien beskriver problemet med att eleverna följer spelets regler men tappar kontakten med verkligheten som spelet handlar om. När det gäller till exempel officerarna kanske de börjar offra soldater i spelet för att vinna, ett sätt som vore oacceptabelt i verkligheten.

För att motverka att eleverna lär sig mer om hur spelet fungerar än vad de egentligen ska lära sig menar författaren till studien att det behövs lärare som understryker kopplingen mellan spelet och verkligheten, samtidigt som eleverna spelar.

Referens: Anders Frank. Gamer mode : Identifying and managing unwanted behaviour in military educational wargaming. Stockholm: KTH, 2014

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".