Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flexibla underhållsavtal kan ge punktligare tåg

Publicerat måndag 16 februari 2015 kl 06.00
"Trafikverket har ju varit väldigt teknikfixerade"
(1:44 min)
Resenärer på perrong
1 av 3
Kaos för Stockholmsresenärer efter ett elfel i rusningstrafik. Foto: Anders Wiklund/TT
Morgan Rehn, Trafikverket, menar att sättet att upphandla underhåll går i rätt riktning. Foto: Per Gustafsson/SR
2 av 3
Morgan Rehn, Trafikverket, menar att sättet att upphandla underhåll går i rätt riktning. Foto: Per Gustafsson/SR
Sofia Lingegårds avhandling handlar om att Trafikverket bör undvika att detaljstyra underhållsleverantörerna. Foto: Per Gustafsson/SR
3 av 3
Sofia Lingegårds avhandling handlar om att Trafikverket bör undvika att detaljstyra underhållsleverantörerna. Foto: Per Gustafsson/SR

Bristande underhåll har länge pekats ut som orsaken till återkommande tågkaos. Nu menar en forskare att det inte bara beror på pengabrist utan också sättet som Trafikverket handlar upp underhållsavtalen.

Sofia Lingegård, som har doktorerat i industriell ekonomi vid Linköpings universitet, konstaterar att Trafikverket har detaljstyrt upphandlingen för mycket. Hon bygger sina slutsatser på 35 intervjuer med Trafikverkets representanter och de aktörer som idag utför underhållet av svensk järnväg.

– Trafikverket har ju varit väldigt teknikfixerade och satt kraven väldigt detaljerat. I stället borde man tänka "det här vill vi ha ut på slutet. Oavsett hur ni gör det vill vi att järnvägen ska fungera". Det är ju det resultatet man vill uppnå, inte exakt hur man har skruvat i skruvarna, säger Sofia Lingegård.

Det är Trafikverket som finansierat hennes forskning. Trots det levererar hon kritik. Detaljstyrningen leder till att entreprenörernas egen kunskap inte tas till vara.

– Om de inte har någon frihet eller flexibilitet i hur man kan göra, kan de ju inte utnyttja den kunskap de har.

Att undvika detaljstyrning genom nya kontraktsformer som fokuserar på funktion, har visat sig bra i exempelvis Holland, som också har avreglerat skötseln av järnvägen. Men i Sverige är nu själva avregleringen ifrågasatt, och regeringen utreder om underhållet ska återföras till staten igen.

Trafikverket tillbakavisar att man detaljstyr extremt, och hävdar att man redan slagit in på vägen att låta entreprenörerna ta mer ansvar för att helheten fungerar.

– Jag känner inte till att man detaljstyr på skruvnivå, men det långsiktiga är att modeller kring funktionsentreprenader är dit man ska gå, säger Morgan Rehn på Trafikverket, chef på underhållssidan.

Vetandets värld idag 12.10: Mer om forskning kring organisation och underhållsavtal.

Referens: Sofia Lingegård, Integrated product service offerings fpr rail and road infrastructure- reviewing applicability in Sweden. Department of Management and Engineering,Linköping University, Dissertation No 1653

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".