Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Klimatmötet i Paris

Saudiarabien vill fånga upp koldioxid från enskilda bilar

Publicerat fredag 11 december 2015 kl 06.00
"Klimatproblemen går att lösa med teknologi"
(1:51 min)
CCS kopplat till en bil.
1 av 2
Så här fungerar CCS kopplat till en bil. Källa: Saudi aramco
Avgasrör. Foto: Erik Svensson/Scanpix.
2 av 2
Enligt Tidjani Niass på Saudi aramco kan CCS- systemet kopplas till befintliga fordon. Foto: Erik Svensson/Scanpix.

På klimatmötet i Paris presenterar många länder olika tekniker för att komma bort från fossila bränslen. En av de mer ovanliga metoderna kommer från Saudiarabien och handlar om att avskilja koldioxid från enskilda bilar

De flesta länder ser en satsning på förnyelsebar teknik som en del av lösningen för ett hållbar energiproduktion, men oljeproducerande länder har oftast en annan inställning. Saudiarabien vill exempelvis satsa mer på att avskilja koldioxid ifrån fossila bränslen och förvara det under jord, så kallad CCS-teknik. Nu har en metod för att avskilja koldioxid från enskilda bilar tagits fram. 

– Vi har utvecklat en liten koldioxidavskiljare som sitter inuti en bil och avskiljer koldioxiden samtidigt som du kör, gasen hamnar i en tank som töms nästa gång du tankar, säger Tidjani Niass, chefsteknolog på det statliga energibolaget Saudi Aramco..

Än så länge är det här bara på forskningsstadiet. Den första bilen de utvecklade kunde avskilja 10 procenet av koldioxiden ifrån bränslet, nu har man kommit upp till 30 procent och dessutom gjort hela konstruktionen betydligt mindre så att den får plats i en vanlig personbil, utan att det blir trångt för passagerarna.

Planen är sedan att gasen ska transporteras med rör eller med lastbil för att begravas i geologiska formationer långt under jordytan.

– Idealet vore om vi  istället kunde använda koldioxiden för att producera bränsle av det, men så långt har vi inte kommit än, säger Tidjani Niass.

Hur realistiskt det här är är svårt att bedöma eftersom metoden är så ny och det bara finns två fordon av den här typen i världen.

Att kostnaden tekniken i sig, förvaring, transport och lagring under jord skulle bli hög är det ingen tvekan om, men allt beror på om det i framtiden blir dyrare att släppa ut koldioxid i atmosfären. Tidjani Niass säger att det här skulle fungera ännu bättre på tunga fordon som lastbilar, och man hoppas kunna utveckla teknik för att avskilja 60 procent av koldioxiden.

Att just Saudiarabien väljer tekniklösningar av det här slaget har förståss att göra med att oljan är deras viktigaste inkomst, även om landet också börjat satsa en del på solenergi. Den riktiga miljövinsten vore att använda tekniken i fordon som drivs med förnyelsebara bränslen. Då skulle avskiljningen bli till en kolsänka, säger Tidjani Niass.

– Om man applicerar tekniken på en bil som går på biobränsle skulle det bli en kolsänka, vilket är ännu bättre, säger han.

Här kan ni se bolagets egna film om hur det fungerar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".