Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vissa gener kopplas till längre skolgång

Publicerat torsdag 12 maj 2016 kl 06.00
"Längden av personers utbildning påverkas framför allt av omgivningsfaktorer"
(1:40 min)
En skolklass med pluggande tonåringar.
Klasskamrater kan spela större roll än dina gener när det handlar om längden av din utbildning. Foto: BiT/Wikimedia Public Domain.

Forskare har lyckats identifiera 74 gener som verkar hänga ihop med hur lång utbildning människor har. Trots det är uppväxtmiljön viktigare för skolgången.

En stor grupp forskare har undersökt arvsmassan hos nästan 300 000 människor, och lyckats identifiera 74 gener som verkar hänga ihop med hur lång utbildning man har.

Artikeln är en fortsättning på en tidigare studie där forskarna tittade på arvsmassan från 100 000 individer från Storbritannien. Då hittade de fem gener som kunde kopplas till olika personers utbildningslängd. 

Utöver arvsmassorna från dessa personer har forskarna nu tittat på nästan 200 000 personer från hela Europa och fann ytterligare 69 gener.

– Det är logiskt att det finns gener som bidrar till egenskaper. I princip alla skillnader mellan oss människor beror mer eller mindre på våra gener. Men längden av en utbildning påverkas framför allt av omgivningsfaktorer, säger Claes Wadelius, professor i medicinsk genetik vid Uppsala universitet.

Omgivningsfaktorer kan till exempel handla om var, och med vem, man växer upp eller hur skolsystemet på orten ser ut.

Generna som identifierades här är bland annat inblandade i hjärnans utveckling under fosterstadiet. Tidigare forskning visar också att om det finns skador på några av dessa gener kan det påverka hjärnans utveckling negativt.

Varje liten gen har i sig en liten effekt på hjärnan, och när det gäller kopplingen till utbildningslängd handlar det om ett par veckor som mest.

Forskningen är viktig för att förstå hur hjärnan utvecklas, men det är viktigt att komma ihåg att de flesta människor kommer att ha en blandning av de här generna, menar Claes Wadelius. 

– Det är ungefär som att singla en slant. Om man singlar en slant 74 gånger får man ju aldrig bara det ena eller andra utfallet. Det stora antalet gener gör att de allra flesta av oss kommer att hamna någonstans i mitten, säger han.

Artikeln publiceras i tidsskriften Nature.

Referens: Aysu Okbay et al. Genome-wide association study identifies 74 loci associated with educational attainment. Nature, 2016. DOI: 10.1038/nature17671

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".