Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Världens längsta tunnel skär genom Alperna

Publicerat onsdag 25 maj 2016 kl 06.00
"Aldrig förr har någon varit på sådant djup under Alperna"
(2:02 min)
Infart i tunnel
1 av 2
Vägtunneln under Gotthardspasset är tvåfilig, medan tillfartsvägarna är fyrfiliga motorvägar. Foto: Mats Carlsson-Lénart
pendlar hänger i kedjor
2 av 2
Det var år 2001 som en pendel användes för att "komma rätt" i berget med den mittersta sektionen av den nya tunneln, tusen meter under marken. Foto: Foto: Alptransit

Nästa vecka invigs världens längsta tunnel – den 57 kilometer långa tågtunneln under Gotthardspasset i Schweiz. Bygget har tagit 17 år och kostat över 100 miljarder att bygga.

Det unika bygget består egentligen av fem olika deltunnlar som byggts ihop.

– Den nya tunneln går genom Alperna mellan lågland och lågland utan att klättra upp och ner. Det är mycket effektivare, säger byggchefen Adrian Wildbolz.

Han berättar att den 57 kilometer långa nya tunneln, som invigs på onsdag, går genom hela Alpernas bergskedja utan att klättra uppför och nedför dalgångar som järnvägarna hittills gjort.

Det var under 1999 som bygget av den rekordlånga tunneln startade, med fem olika sektioner samtidigt och med som mest 2400 meter berg över sig.

– Aldrig förr har någon varit på sådant djup under Alperna. Och det är hett därinne, ända upp till 45 grader!

Adrian Wildbolz berättar att hettan djupt inne i Alperna var en av de riktigt stora utmaningarna under tunnelbygget. Berget fick kylas ner från 45 till 28 grader för att det skulle gå att jobba.

En annan utmaning i Gotthardsprojektet var förstås att veta var man befann sig djupt där nere för att borra tunneln åt rätt håll, och inte missa tunneln som kompisarna i sektionen på andra sidan byggt.

Särskilt utmanande var den mittersta sektionen där det var hela 1000 meter från marken ner till tunnelns nivå. Där fick tunnelbyggarna använda en nästan kilometerlång pendel för att hålla riktningen, men även pendelns utslag behövde noga justeras för hur jorden faktiskt ser ut.

– Världen är inte ett klot utan mer som en potatis, med Himalayas höga berg och den djupa Marianergraven och det fick ingenjörerna räkna in, säger Adrian Wildbolz.

Men nu ska i alla fall den 57 kilometer långa tunneln invigas efter 17 år. Men först i december flyttas tågtrafiken från den gamla Gotthardbanan till världens längsta tunnel.

Mer om världens längsta järnvägstunnel blir i Vetandets värld idag, klockan 12.10 i P1 eller i appen SR Play.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".