Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt att komma åt flygets utsläpp

Publicerat onsdag 14 september 2016 kl 06.00
"Risk för urvattnad kompromiss på FN möte om flygets utsläpp"
(1:31 min)
Flygets klimatpåverkan ökar och lösningarna är långt borta. Foto: redlegsfan21/Flickr CC BY SA.2.0
Flygets klimatpåverkan ökar och lösningarna är långt borta. Foto: Redlegsfan21/Flickr CC BY SA.2.0

Förhandlingarna om hur flyget ska minska sin klimatpåverkan avgörs om några veckor inom FN:s specialorgan för den internationella flygbranschen. Men förslaget upplevs som klent.

–  Det är ju bekymmersamt att man inte kommit fram till något mer slagkraftigt styrmedel, man måste nog kalla den urvattnad, säger trafikforskaren Jonas Åkerman vid Kungliga tekniska högskolan.


Klimatpåverkan från flyget ingår inte i det klimatavtal som slöts i Paris förra året.

Flygbranschen har i stället sina egna klimatmål som man försöker nå genom förhandlingar inom FN:s special program för flyget, ICAO.

Om några veckor samlas representanter från medlemsländerna i Montreal i Kanada för att ta beslut om hur de ska hantera problemet.

Men som det ser ut nu handlar det inte så mycket om att flyget själva ska minska sin klimatpåverkan.

Enligt förslaget som ligger på bordet ska de utsläpp som sker efter 2020 kompenseras genom minskningar, eller åtgärder som sker i andra delar av samhället, så kallad klimatkompensation.

Det kan till exempel handla om att plantera träd som suger upp koldioxid eller investera i förnybar energi. Utsläppen kommer alltså att öka fram till 2020 och därefter plana ut är det tänkt.

Förhoppningar om att ny teknik och alternativa bränslen på sikt ska sänka utsläppen finns men ligger långt fram i tiden.

Till en början ska klimatkompensationen vara frivillig, och inte förrän 2027 vara obligatorisk.

Marie Hankanen på Transportstyrelsen som sitter i ICAO:s miljökommitté hade hoppats på högre ambitioner, men det är svårt att få 191 medlemsländer att komma överens menar hon.

– Vissa länder anser inte ens att kolidoxidutsläppen är ett problem och att det är värt en kostnad som det ju kan bli frågan om, säger Marie Hankanen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".