Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så skapar forskning bättre spel

Publicerat onsdag 21 september 2016 kl 06.00
Ett spel i mobilen där man ska ta hand om katter är inne just nu. Foto: Jenny Cederbom/Sveriges Radio
Nytt är att verktyget kan användas både för datorspel och spel i mobilen. Foto: Jenny Cederbom/Sveriges Radio

Vad skapar starka upplevelser när man spelar datorspel på olika plattformar? Det försöker en grupp amerikanska forskare svara på med hjälp av ett nytt verktyg.

Spelindustrin har blivit en global miljardindustri med extremt hård konkurrens mellan företag. Alla kämpar om spelarnas uppmärksamhet och pengar.

En bra spelupplevelse kan vara det som krävs för att bli en bästsäljare, men vad som skapar den bästa upplevelsen är få överens om. Vissa trycker på vikten av bra grafik och ljud för en bättre upplevelse. Andra menar att det viktigaste är intuitiva regler eller en bra berättelse.

Ofta mäts spelupplevelsen genom att spelaren får fylla i en enkät och uppskatta sina känslor på en femgradig skala. Men de tidigare enkäterna har sina brister. Vissa mäter bara en aspekt, som exempelvis känslan av närvaro i ett spel, eller har frågor som är svåra att förstå och svara på.

Men nu kommer alltså ett ny metod för att mäta upplevelserna. 

– Det är ingen kioskvältare men de har tagit det bästa ur tidigare enkäter och slagit samman allt till ett riktigt bra verktyg, säger Björn Strååt, doktorand vid Stockholms universitet som tittar på spelupplevelser i sin forskning.

De amerikanska forskarna kallar det nya instrumentet för GUESS, Game User Experience Satisfaction Scale. Det nya med den här metoden är att den värderar spelupplevelsen oavsett genre, något som tidigare saknats.

GUESS kan även användas oavsett vilken plattform spelet har. Det spelar alltså ingen roll om det är ett spel på konsol, PC eller i mobilen.

Tanken är att verktyget ska kunna användas av såväl spelutvecklare som forskare.


Referens:
B. S. Chaparro et al. "The development and validation of the Game User Experience Satisfaction Scale (GUESS)." 2016. DOI: 10.1177/0018720816669646

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".