Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Träna med menscykeln för bättre effekt

Publicerat måndag 19 september 2016 kl 08.11
Kvinna tränar spinning
Bakterier kan kanske bidra till att musklerna stärks, visar forskning. Foto: Maja Suslin/TT

Menscykeln påverkar hur effektiv träningen är visar forskning vid Umeå universitet. Bäst resultat fås de två första veckorna.

Forskaren Lisbeth Wikström-Frisén vid Umeå universitet visar i en kommande avhandling att kvinnor bör anpassa styrketräningen till menscykeln.

Hon följde en grupp av 59 yngre kvinnor som gjorde samma antal benstyrkepass, men med olika träningsupplägg.

Några av kvinnorna tränade jämnt fördelat under fyra månader medan övriga hade sina träningspass koncentrerade antingen till första eller andra halvan av menscykeln.

Skillnaden blev så påtaglig att det skulle ha inverkan i tränings- och tävlingssammanhang. 

Benträning under menscykelns två första veckor ger bäst resultat med större muskelmassa. Den troliga orsaken är hormonvariationerna under menscykeln.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".