Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Etiska problem hinder för skelettforskning

Publicerat torsdag 17 november 2016 kl 06.00
"Det är lite av en rävsax faktiskt"
(1:35 min)
Elisabeth Iregren
1 av 3
Elisabeth Iregren är professor emerita i osteologi vid Lunds universitet. Foto: Olof Peterson
Mänskliga skelett förvaras på flera svenska gymnasieskolor. Foto: Olof Peterson
2 av 3
Mänskliga skelett förvaras på flera svenska gymnasieskolor. Foto: Olof Peterson
Foto: Olof Peterson
3 av 3
Foto: Olof Peterson

Tidigare i veckan berättade Vetenskapsradion om att många gamla gymnasieskolor har kvar människoskelett som inte längre används i undervisningen. Det här är skelett som osteologer skulle vilja använda.

 – Visst är det ett viktigt material. Om skolorna funderar på att göra sig av med de här preparaten, skulle de göra väldigt mycket nytta vid de osteologiska institutionerna, säger Elisabeth Iregren som professor emerita i osteologi vid Lunds universitet. 

Som expert på historisk osteologi undersöker Elisabeth Iregren gamla skelett vid exempelvis arkeologiska utgrävningar. Det görs för att få veta så mycket som möjligt om individerna. Skelettet kan berätta om sjukdomar eller hur gamla personerna var när de dog.

För att kunna göra detta behöver forskarna referensmaterial i form av mänskliga skelettdelar. Problemet är att det inte finns något sätt att skaffa skelettdelar på ett etiskt vis.

Vi knappar in på en hemsida som säljer skelett från USA, ett land som har liknande lagstiftning som Sverige hade i början av 1900-talet. Men i den här handeln vill Elisabeth Iregren inte deltaga. 

– I de amerikanska samlingarna är det i stort sett utslagna personer som man har tagit om hand och skeletterat, säger hon. 

I Sverige finns ingen infrastruktur för att göra ett skelett om någon skulle vilja donera sin kropp till forskarna.

I stället använder osteologerna material från gamla anatomiska samlingar och tidigare arkeologiska utgrävningar.

– Men om materialet slits för att vi använder det som jämförelsematerial är det inte heller bra. Det är lite av en rävsax faktiskt, säger Elisabeth Iregren.

Men vad innebär det för forskningen att inte få in nya skelett?

– Det är en väldig nackdel och det är därför de här gamla skolsamlingarna är värdefulla och vi vill använda dem.

MER OM MÄNSKLIGA KVARLEVOR I SKOLOR:

Konserverade foster och skelett förvaras på gymnasieskolor

Skolornas skelett i garderoben

Här bevaras hundra år gamla foster på burk

Unik samling med foster i Lund blir kvar

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".