Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygplan kan få svårare att lyfta i framtiden

Publicerat onsdag 26 juli kl 06.00
Risk för fler strandsatta passagerare
(1:40 min)
Fyra flygplan i rad taxar ut för att lyfta på flygplatsen i Dubai.
Flygplan på Dubai International Airport. Foto: Imre Solt

Det talas ofta om flygets påverkan på klimatet genom flygplanens utsläpp. Men klimatförändringarna kan också påverka flygbranschen.

Blir det för varmt får flygplan svårt att lyfta. Nu har amerikanska forskare räknat ut hur stora de här problemen kan väntas bli i framtiden.

– Det kan bli ett antal personer som inte kan följa med flygningen, så att det blir fler strandsatta passagerare, säger Tomas Mårtensson som jobbar med flyg och miljöfrågor på FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut.

Det här handlar om ett fenomen som gäller alla flygplan, och som piloter hela tiden tar med i beräkningarna när de ska upp i luften.

Tomas Mårtensson förklarar hur den lyftkraft som luften har för att flygplanet ska kunna pressas uppåt, till stor del beror på två saker.

– Är det kall och tung luft så får man lyftkraft enklare än om det är varm och lätt luft med låg densitet.

Att lyftkraften minskar med höga temperaturer märktes till exempel tidigare under sommaren, när en värmebölja drabbade staden Phoenix i USA. Då fick dussintals flygavgångar ställas in.

Och i en amerikansk studie har forskare nu gjort beräkningar med 19 flygplatser i världen och fem vanliga flygplanstyper, för att se hur det skulle kunna bli från år 2050 och framåt.

Med klimatscenarierna de använt såg de att lasten under dagens värsta hetta skulle behöva minska med mellan en halv och fyra procent.

– Det undre värdet på en halv procent motsvarar kanske tre eller fyra passagerare på en Boeing 737 som vi flyger mycket med.

Mest illa ser det ut i redan varma Dubai, medan till exempel flygplatserna Heathrow i London och Charles de Gaulle i Paris väntas klara sig bättre.

Att se över när på dygnet olika sorts flygplan ska lyfta kan vara ett sätt att minska problemen säger Tomas Mårtensson. Men han tror också på teknisk utveckling av flygplanen.

– Jag tror att motorerna kommer att bli effektivare. Flygplanen kommer också att göra lite mindre motstånd, alltså bli aerodynamiskt effektivare.

Referens: Ethan D. Coffel et al. The impacts of rising temperatures on aircraft takeoff performance. Climatic Change 13 juli 2017. DOI: 10.1007/s10584-017-2018-9

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".