Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vänster eller höger – fortfarande oklart om säkraste sidan

Publicerat fredag 1 september kl 06.00
Svindlande dyrt med internationell standardisering
(1:36 min)
bilar från 60-talet. Pilar visar åt motsatt håll som bilarna kör.
1 av 3
Sverige gick över från vänster- till högertrafik den 3 september 1967. Bilden är tagen i Stockholm i det ögonblick som trafikanterna försiktigt fick byta sida, klockan fem på morgonen. Ommålningen av gatumarkeringar fick ibland göras i efterhand. Därför verkar bilarna köra mot enkelriktat. Foto: TT
Bild tagen genom bilens vindruta. Polisen står framför,
2 av 3
Polis vinkar en bil till höger sida. Året är 1967. Foto: Malin Lundberg/TT
kaos på Kungsgatan med bilar huller om buller
3 av 3
Klassisk bild från Kungsgatan i Stockholm. Här var det inte helt lätt när trafikanterna skulle byta körfält samtidigt. Foto: SvP/TT

Nu på söndag är det exakt 50 år sedan högertrafikomläggningen i Sverige. Och än i dag verkar det inte finnas nåt forskningsstöd för att köra på den ena eller andra sidan av vägen.

Världens majoritet kör högertrafik och i Europa är det bara Storbritannien, Irland, Malta och Cypern som kör på vänster sida.

Även östra och södra Afrika, Australien och länder i Asien som exempelvis Indien, Japan och Indonesien har vänstertrafik.

För att slippa ovana högertrafikförare i vänstertrafik, eller omvänt, vore samma trafiksystem överallt bra, hävdar trafikforskaren Anna Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, VTI.

Men skulle man då välja vänster- eller högertrafik? Det finns fortfarande inte vetenskapliga belägg för att det ena eller det andra skulle vara säkrast. Och en internationell standardisering skulle bli svindlande dyr med ombyggnader av vägar, på- och avfarter samt ändrade skyltningar.

– Så länge vi inte kan visa att det kanske har med färre olyckor att göra, vilket vi ju faktiskt inte kan, då är det ju svårt att hitta argument som kan rättfärdiga en otroligt dyr investering, säger Anna Anund.

Kanske kan de självkörande fordonen som många ser som framtiden lösa människans problem att växla mellan höger- och vänstertrafik?

Men här kan det bli komplicerat i trafiksituationer där föraren behöver kunna ingripa, eller tvärtom när fordonet måste ingripa om föraren gör något olämpligt. 

– Men ingenting är omöjligt. Hela tanken med självkörande bilar är ju att öka säkerheten. En nollvision är drivkraften hos många fordonsindustrier. Då går man mot självkörande bilar därför att man anser att systemet kommer att göra mindre fel än människan, säger Anna Anund.

Hur hanterar vi som förare att växla mellan höger och vänster sida? Det reder vi ut i Vetandets värld.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".