Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Botniatåg driver trafiken på Botniabanan på uppdrag av Norrtåg. Foto: Sofia Wrangel/SR.
1 av 2
Foto: Sofia Wrangel/SR
Porträttbild av tågforskaren Carl-William Palmqvist.
2 av 2
Doktoranden Carl-William Palmqvist menar att bättre tågtidtabellsplanering kan göra stor skillnad. Foto: Ylva Carlqvist Warnborg
Lyssna
(1:57 min)
Lyssna
(1:57 min)
Lyssna
(1:57 min)
Mer realistiska tidtabeller kan ge tågen bättre punktlighet
Publicerat fredag 12 januari kl 06.00
Publicerat fredag 12 januari kl 06.00
Botniatåg driver trafiken på Botniabanan på uppdrag av Norrtåg. Foto: Sofia Wrangel/SR.
1 av 2
Foto: Sofia Wrangel/SR
Porträttbild av tågforskaren Carl-William Palmqvist.
2 av 2
Doktoranden Carl-William Palmqvist menar att bättre tågtidtabellsplanering kan göra stor skillnad. Foto: Ylva Carlqvist Warnborg

Tågen i Sverige skulle kunna bli bättre på att hålla tiderna om tidsoptimism ersätts av realism. Det visar ny forskning vid Lunds tekniska högskola.

– Det enskilt viktigaste tror jag är att ha ett litet mer systematiskt tillvägagångssätt när man lägger tidtabeller – och utvärderar så att man testar vad som fungerar, och lär sig i högre utsträckning än vad man gör nu, Carl-William Palmqvist, doktorand vid Lunds tekniska högskola vid Lunds universitet.

Carl-William Palmqvist har jämfört ett stort antal tidtabeller med verkliga ankomsttider, och även intervjuat tidtabellsplanerare, och kommit fram till att idag har dom varken mjukvaruverktyg, tid eller kunskap för att jobba så systematiskt som krävs för att optimalt lägga det gigantiska pussel som tågtidtabeller är.

För korta uppehåll på stationerna är ett av dom strukturella grundproblem som Palmqvist hittat. Dagens strävan att erbjuda så snabba resor som möjligt krockar helt enkelt alltför ofta med hur verkligheten fungerar. Särskilt gäller det persontrafik över långa avstånd, där punktligheten idag är neråt 70 procent.

– Ibland hamnar Trafikverkets planerare i kläm där mot järnvägsföretagens önskemål, vilket inte alltid stämmer överens med vad som behövs för det stora hela, och vad som alltid skulle ge den mest robusta tidtabellen, säger Carl-William Palmqvist.

Kan man säga att tidtabellplanerarna av tågföretagen är pressade att bli tidsoptimister?

– Ibland kan man nog säga att det är så, säger Carl-William Palmqvist.

Borde det inte ligga i allas intresse att tidtabeller och verklighet stämmer bättre överens?

– Ja, jo, verkligen! Alla är överens om att man behöver jobba med det här, säger Carl-William Palmqvist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".