Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Körsbär när du kört hårt

Publicerat onsdag 21 juni 2006 kl 10.11
Nu gäller det bara att ha kraft kvar att komma upp i trädet. Foto: PrB.

Det var många som sprang en hel del i går i det svenska fotbollslandslaget. Om det därför skulle ömma i musklerna hos Marcus Allbäck och dom andra så kan en näve körsbär eller två lindra värken, om man får tro en ny brittisk studie.

De 14 deltagarna i studien fick antingen dricka färsk körsbärsjuice motsvarande 60-70 bär, eller annan dryck två gånger om dagen i en vecka. Mitt i veckan fick de böja och spänna ena armen ordentligt 20 gånger.

Dagen efter kunde man mäta att de som druckit körsbärsjuice hade förlorat klart mindre i muskelstyrka efter övningen. De hade också klart mindre träningsvärk i musklerna än de övriga.

En förklaring till det här kan vara att körsbär innehåller mycket antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen.

Studien publiceras i tidskriften British Journal of Sports Medicine.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".