Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Blir flerspråkiga barn intelligentare?

Publicerat måndag 4 september 2006 kl 16.24

Förskolebarn har en fantastisk förmåga att lära sig nya språk - så varför nöja sig med ett om man kan lära sig fem? Inom EU talas det allt oftare om att barn bör lära sig minst två europeiska språk - förutom sitt eget, men hur kommer man dit?

Forskningen kring flerspråkighet har utvecklats mycket de senaste decennierna. Bara för ett tjugotal år sedan trodde man att flerspråkiga barn riskerade schizofreni. Men sedan dess har forskningen visat att tidig flerspråkighet inte bara är möjlig - utan också önskvärd.

- Att lära sig flera språk samtidigt utvecklar barnens abstrakta tänkande och kan göra dem mer intelligenta, säger Suzanne Schlyter, professor i Romanska språk vid Lunds universitet.

Producent: Marie-Louise Kristola

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".