Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Snabbare hjälp till olycksplatser

Publicerat måndag 11 september 2006 kl 08.19
Viktig hjälp hittar rätt lättare

Över 70 procent av alla nödsamtal till 112 i dag kommer från mobiltelefoner. Därför är det svårt för larmcentralen att spåra samtalen. Från och med nästa år kommer alla som tar emot nödsamtal från mobilen att se varifrån den nödställde ringer.

När ett samtal kommer in till SOS Alarm från en fast telefon, då kan larmoperatören redan idag se vilken plats den nödställde ringer från. Det gäller dock inte när samtalen kommer från en mobiltelefon, vilket ställer till problem.
Ofta vet nämligen inte den som ringer exakt var han eller hon befinner sig.
Med tanke på att 70% av nödsamtalen idag kommer från mobiltelefoner är det alltså en välkommen förbättring att kunna se varifrån de här samtalen kommer.
På SOS Alarm räknar man med att det kommer att spara etthundra liv och 1,2 miljarder kronor per år.

Rent tekniskt går det till så att man mäter vilken eller vilka basstationer som samtalet kopplas upp till, och exaktheten i positioneringen varierar från några tiotal meter till någon kilometer, beroende på hur tätt basstationerna står. Och det är fullt tillräckligt enligt Per Palm, som är teknisk chef på SOS Alarm

reporter Urban Björstadius

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".