Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guidar dig till den bästa nya musiken

Joe Goddard: ”Datorn är fantastisk, men låt den inte diktera musiken”

Publicerat onsdag 22 mars kl 12.09
Intervju: Joe Goddard
(17 min)
Ljudklippet är från avsnittet
22 mars kl 18:03
Joe Goddard, bland annat en del av Hot Chip.
Joe Goddard utanför Musikguidens studio. Foto: Gustav Holmström/Sveriges Radio

Joe Goddard slutar aldrig skapa musik – släpper han inte låtar med Hot Chip så görs det med The 2 Bears, under sitt egna namn eller gör otaliga remixer. Snart släpps hans andra soloalbum och han kom till studion för att prata Justin Bieber, Diplo och sång i dansmusik.

Stämmer det att du lyssnade på mycket grunge och hiphop när du var yngre?

– Jag var tonåring den tiden då Nirvana och Smashing Pumpkins var de största banden som fanns. Dessutom var jag stort fan av tidig 90-tals-hiphop, typ Wu-Tang Clan och Beastie Boys. Det var mina två passioner när jag var 15.

Hade du med i någon rap- eller grungegrupp?

– Ja! I vår skola var jag med i en grunge-grej och Alexis (Taylor, medlem i Hot Chip) var med i ett rivalband. Vi hade "battle of the bands"-tävlingar i skolan. Kieran Hebden (Four Tet) gick också på skolan, han var med i ett grungeband några år ovanför mig.

– Det finns en tidig Hot Chip-version på Jump Around som jag rappar på. Den är rätt pinsam, jag lyssnade på den häromdan och tänkte att "kaaanske är det här bra?" Men nej, den är inte bra.

Så hur gick du från rap och grunge till den elektroniska scenen?

– Jag började universitetet när Basement Jaxx blev riktigt stora och garage-musik låg på topplistorna. Då började jag gilla den musiken. Det var också tiden då Destinys Child och riktigt bra rnb kom, så jag blev mer nyfiken på det och började göra sån musik själv på datorn.

Vad skulle du säga är den största skillnaden med dansmusik idag jämfört med då?

– Den tiden i London var väldigt spännande. Då hade jag inte hört något som liknade 2-step-rytmer. Första gången jag hörde det lät det rätt konstigt och det tog ett tag innan jag förstod.

– Sen var det en galen tid där den typen av musik var längst upp på pop-topplistorna. Jag gissar att det har blivit mer normalt nu, ungdomar förväntar sig dj-set som innehåller både dancehall, garage och house. Men då var det rätt konstigt att mixa de stilarna och höra det på topplistorna.

Genrerna var mer isolerade?

– Ja! De senaste 15 åren har alla dessa saker blandats ihop. Diplo är mästaren av att blanda ihop de sakerna och ta in jamaicansk musik i popmusik.

"Music is the answer" – tror du att musik kan lösa problem?

– Haha, det beror på problemet. Om du har tappat bort dina nycklar är det kanske inte det bästa sättet att lösa det problemet.

Men känslomässiga problem?

– Ja, det finns absolut saker som musik kan hjälpa till med. Just nu är det ett stort problem i världen med vissa politiska krafter som försöker stoppa invandring och hålla människor ifrån varandra. Musik tror jag är ett bra sätt att bilda gemenskap mellan människor från olika nationer.

– I London ser jag det hela tiden, människor från hela världen går ihop och bildar gemenskaper genom att dansa, klubba och gå på festivaler tillsammans. Musik är ett briljant sätt att bygga de relationerna.

Vissa skulle kalla det naivt...

– Haha, det är rätt naivt. Jag vet att musik inte kan lösa särskilt mycket. Men jag tror hellre på att samla människor än att separera dem.

Är det därför du älskar just dansmusik, för att den för människor till varandra?

– Ja, man ser fantastiska ögonblick på klubbar varje helg när en bra DJ kan föra människor tillsammans och det är uppenbart att alla i publiken har en bra kväll tack vare musiken. Jag tror det är rätt kraftfullt.

I april kommer ditt andra soloalbum Electric Lines. Vad fick dig att göra det?

– Du vet, jag hade lite tid över. Så varför inte? Det var typ så! Vi hade tid över mellan att jobba med Hot Chip och jag har börjat hyra en egen studio och hade all min utrustning där. Jag ville utforska vad jag kunde göra själv. Jag började göra massa musik och bjöd in människor att sjunga på låtarna.

– I princip slutar jag aldrig att göra musik. Jag började pilla på låtar jag hade gjort själv och satte ihop dem till ett album.

Kan du dra en gräns mellan Hot Chip och dina egna sologrejer?

– Ibland börjar låtarna rätt liknande. Några av låtarna jag gjort på det här albumet kunde ha blivit Hot Chip-musik. Men oftast för Hot Chip börjar det med att Alexis har skrivit, så de är rätt uppenbart Hot Chip-låtar då.

– Det finns en låt på det här albumet som Alexis sjunger på och processen där var rätt likt att göra en Hot Chip-låt.

Så det finns inga regler för vad som är ditt eget och vad som är Hot Chip?

– Absolut inte. Om jag skriver något där det vore kul att alla fem medlemmar i Hot Chip är med i så blir det så. Då kommer alla att bidra till den låten.

Vad bidrar sång på dansmusik med?

– Det är en intressant fråga! 03 en morgon på klubben så spelar man mest instrumental musik och det är enklare för människor att dansa till. Jag försöker hålla vissa låtar på plattan väldigt instrumentala. Men jag är rätt cheesy och behöver texter att sjunga med i. Jag är besatt av pop och texter. Man kan få in en till nivå av mening och bli mer fäst vid en låt som har sång på sig.

Det känns som att dagens dansmusik använder sång mer än tidigare, och det känns som en retrogrej från 80- och 90-talet.

– Det finns definitivt referenser till 80- och 90-talet, det är sant. Jag tycker att det görs mycket bra röstgrejer med autotune, pitchning och att förändra hur det låter. Justin Bieber och Jack Ü gör någon galen röstgrej de kallar det för "The Dolphin Sound". Och det är kanske en av anledningarna – det finns massor av sätt att ta rösten och göra fantastiska saker med den, typ hookar i låtarna.

Men du har också sagt att datorer kan förstöra det mänskliga i musik?

– Jo... det är sant. Det är svårt eftersom det finns en fantastisk kreativ kraft med datorer. Och det är fantastiskt! Men när man bara låter datorn diktera hur musiken ska låta så att alla rytmer blir helt strikta och perfekta så försvinner lite av själen.

Så hur gör du?

– Man måste tänka på vad man försöker att skapa och se till att man inte rätar ut alla mänskliga skavanker. Jag tror musik blir mer älskvärd när det finns fel i den.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".