Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guidar dig till den bästa nya musiken

Nordstan använder klassisk musik för att undvika gäng-häng

Publicerat torsdag 4 maj kl 15.24
Köpcentrum
Foto: Jessica Gow/TT

I kvällens program diskuterar vi om musik kan påverka hur vi konsumerar. Vår reporter Lautaro Cubilla ringde runt till några olika svenska köpcentrum för att få reda på hur de använder sig utav musik för att påverka kundernas humör.

På gallerian Skärholmens Centrum i Stockholm har man under den senaste tiden gått ihop med företaget "Soundtrack Your Brand" för att kartlägga vad deras kunder lyssnar på. Målet är att kundkretsen ska känna sig som hemma under shoppingturen och i förlängningen shoppa mer. När vi ringde runt till galleriorna Väla i Helsingborg, Nordstan i Göteborg och Marieberg Galleria i Örebro fick vi ta del av olika perspektiv på musikfrågan.

– Ena stunden vill vi få folk att trivas och andra stunden så vill vi få folk att inte trivas lika mycket. Vi vill ha rätt sorts folk inne, om man väljer rätt typ av musik så kan man få dom att inte uppskatta musiken och då undviker man den platsen, säger Christer Jagefelt, teknisk chef på Nordstans Samfällighetsförening.

– På kvällar och nätter, eller fram till midnatt då som vi har öppet, så vistas det folk som inte har någonting att göra och det kan bli lite gäng ibland. Dom trivs ju med att vara inomhus under tak. Sätter man då på lite klassisk musik så trivs inte dom jättebra med det.

På Väla Centrum väljer man att använda musik både för kundernas skulle och för att höja personalens humör under arbetsdagen

- Målet är att att man ska tycka att det känns lite mysigare och man ska bli lite på gott humör. Vi väljer ju gärna lite stämningsskapande, positiv musik säger Ulrika Nordström, marknadsansvarig på Väla Centrum.

- Vi har lite högre musik i personalingångarna och våra soprum. Det är för att man ska bli på gott humör och tycka att det känns lite mer välkomnande och trevligt på jobbet.

Mariebergs Galleria i Örebro väljer istället att skippa musiken och låta kunderna få lite lugn och ro under shoppingen

- Vi har valt att ha det lite lugnt när man går och shoppar. Sen möts man av olika typer av musik när man kommer in i våra olika butiker säger Sofie Källgren, Marknadsansvarig på Marieberg Galleria.

- Vi har en ganska ljus galleria med mycket glas. Det är glasfasader och glastak och vi känner att vi bjuder på så mycket intryck så det kan va ganska skönt att ha det lite lugnt för ett av våra sinnen när man går och shoppar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".