Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Guidar dig till den bästa nya musiken

Bland målarburkar, turister och saxofoner – livet som gatumusikant

Publicerat tisdag 8 augusti kl 13.07
Bicycle Beat Sweden: "Det är alltid lite nervigt att spela på gatan".
(11 min)
Bicycle Beat Sweden
1 av 2
Bicycle Beat Sweden gör sig i ordning. Foto: Pontus Andersson/Sveriges Radio
Punk-Jon.
2 av 2
Punk-Jon har blivit en välkänd figur på Göteborgs gator. Foto: Anna Rosenström/Sveriges Radio

Du hittar gatumusikanter överallt - på trottoarer, i gathörn och i kollektivtrafiken. För en del är det bara ett kul sätt att uppträda på. Andra lever på det och för vissa kan spelningarna på gatan leda hela vägen till ett skivkontrakt.

På Drottninggatan i Stockholm står Bicycle Beat Sweden och spelar balkandoftande house och hiphop. Medlemmarna Mårten, Johan och Björn använder sig av en intressant sättning - altsaxofon, barytonsaxofon och blandade slagverk på cykel. Vid en närmare titt ser man att Mårten, som spelar slagverk, har återvunnit gammalt skrot som han hängt på sin cykel.

– Grillock, en låda full med skrammel och en bastrumma. Det här passar mig perfekt. Det är bra att återvinna gamla grejer, det håller bättre och det gör inte så mycket om någon snor en målarburk, berättar Mårten.

Det var för ungefär två och ett halvt år sedan som Bicycle Beat Sweden började spela på gatan och nu försörjer sig gruppen på det. För andra har spelningarna på gatan banat vägen för ett skivkontrakt.

När Jon Fredriksson gick ut från skolan en dag med en akustisk gitarr på ryggen var kanske inte tanken att han skulle bli signad på ett skivbolag. 

– Jag var hungrig som fan och hade inga pengar till mat, så jag ställde mig och spela för att bara kunna köpa en hamburgare, säger Jon, som kanske mer är känd som Punk-Jon. Efter ett par månaders spelningar i Brunnsparken och på Järntorget i Göteborg blev Jon kontaktad av skivbolaget Woah Dad.

– Som jag förstod det så hade de försökt kontakta mig ett tag, men det är ganska svårt att få tag på mig. Men när jag spelade på ett café en dag kom det fram en kille som jag snackade lite med. Efter att ha pratat om allt möjligt så sade han att han ville sätta upp ett möte och att de ville signa mig, säger Jon.

Men vad gäller då egentligen för den som vill ta med sitt instrument ut och spela? Peter Enell, kommunpolis i Stockholm, menar att man får använda lite sunt förnuft.

– Så länge du inte stör någon, förbipasserande eller näringsidkare, eller har högtalare så är det okej. Men man får också tänka på vad man gör, instrument kan ju upplevas som störande fastän det inte är förstärkt, som trumpet till exempel, säger Peter.

Olika kommuner har också olika regler för hur länge, och mellan vilka tider, du får stå och spela men Peter menar att de flesta kommuner har liknande regler. Sen handlar det om att bara ta sig en liten funderare.

– Man får fråga sig själv vad omgivningen tänker, vad skulle jag själv tänka? Man får vara lite smart helt enkelt.

Tillbaka på Drottninggatan står Bicycle Beat Sweden och summerar dagens spelning. De delar också med sin av sina bästa tips för den som vill börja.

– Tänk på hur mycket folk uppskattar det. Man gör gatorna till en mycket mer levande miljö och folk gillar verkligen det. Det är en gåva du bidrar med.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".