Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Att sälja Stockholm

Publicerat måndag 20 mars 2006 kl 14.08

Torsdag 23 mars 13.20

Hur har Stockholm försökt locka turister till staden och företag att etablera sig här? I en ny avhandling undersöks Stockholmsreklam från 1930-1980.

Dessutom får vi reda på vem som varit Sveriges mest inflytelserika opinionsbildare under 1900-talet.

Anna Kåring Wagman vid Stockholms universitet disputerar nästa vecka på en avhandling om information och reklam i Stockholms kommun. Hon menar att Stockholm under större delen av 1900-talet försökt ge en mycket nyanserad och ”lagom” bild av staden, men att Stockholmsinformationen blev allt mer aggressiv och kaxig efter 1960-talet. Först då började man på allvar konkurrera med resten av Sverige om att locka turister och företag.

Statsvetare Tommy Möller utser också i detta program den mest inflytelserika av våra svenska opinionsbildare. Listan toppas av Hjalmar Branting och nedan följer de andra placeringarna:

2. Bertil Ohlin

3. Herbert Tingsten

4. Olof Palme

5. August Strindberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".