Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Auschwitz eller Lützen?

Publicerat tisdag 16 maj 2006 kl 13.56

Torsdag 18 maj 13.20

Vad kommer framtidens gymnasieelever att lära sig om historia? Till höstterminen 2007 träder den nya kärnämneskursen i historia i kraft, en kurs som alla gymnasieelever måste läsa. Men hur mycket historia hinner de egentligen lära sig under den korta kursen och vad ska den handla om?

I Vetenskapsradion Historia denna vecka träffar vi också författaren och militärhistorikern Antony Beevor som är aktuell med en bok om spanska inbördeskriget.

Vetenskapsradion Historia diskuterar framtidens historieämne med Hans Albin Larsson, ordförande vid Historielärarnas förening, Jenny Björkman, läroboksförfattare och elever vid Frans Schartaus gymnasium i Stockholm. De är eniga om att det är bra att alla elever kommer att behöva lära sig historia i framtiden, men reser alla frågetecken om vilke sorts historia eleverna egentligen kommer att lära sig.

”Spanska inbördeskriget” är titeln på Antony Beevors nya bok. Efter succéer som Stalingrad och Berlin har författaren nu gett sig i kast med ett krig som fortfarande är mycket infekterat i Spanien och där många hemligheter återstår att föra fram i ljuset.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".