Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett program om tv- och datorspel i P3 som leds av Angelica Norgren.

Därför dog fusken

Publicerat lördag 30 april 2011 kl 14.44
Konamikoden

I söndagens P3 Spel mindes vi med viss nostalgi spelfusken, och hur vi använde oss av dem för att dryga ut oddsen för överlevnad i forntidens ohyggligt svåra spel. Är du spelintresserad och född under 80-talets tidigare hälft är chansen god att du har en relation till, säg, Konami-koden, Dooms tangentbordsknatter eller "fund", ordet som utan vidare drygade ut stadskassan med $10 000 dollar i SimCitys ständiga lågkonjunktur.

Det var då. Idag får fuskandets alltjämt glada dagar ses som så gott som räknade. Och det är förstås bara en naturlig följd av det fokusgruppstänk som gör att man även i klimatiska slutstrider får upp någon prompt som talar tålmodigt talar om att det är ”deeen knappen man trycker på för att blockera”. Men att fusken inte är lika hippa idag går inte enbart att skylla på bredd. Det finns förstås ytterligare både en och annan anledning. Nedan listar vi ytterligare tre. Perfekta att stoltsera med på nästa parmiddag.

Multiplayer

Efter att ha varit ett slags vilda västern för myglare under den tid då vi satt med knastriga modemuppkopplingar har internet sanerats. Både rejält och grundligt. Och räknade är dagarna då man med fuskverktyg (trainers) kunde fuska sönder spel som Diablo genom att pimpa sin karaktär till level 99, trots att det officiellt bara fanns 50. Eller den tid då darrhänta gamers använda aimbots för att oövervinnelig precision i förstapersonsskjutare. Dagens multiplayer-klimat är ett av nolltolerans mot fuskare och ohederliga spelare straffas inte sällan in inskränkta spelprivilegier.

Achievement-kulturen

Alltsedan Microsoft lanserade metapoängen achievements på bred front i och med Xbox 360 har fusk blivit ännu mer osexigt. Om man mot förmodan hittar en fuskkod som någon reaktionär spelutvecklare har förärat sitt spel kan man vara säker på att det inte går att låsa upp några achievements eller trophies med den aktiverat. Således har fuskets redan vacklande status ytterligare devalverats. Som en liten fotnot ska det tilläggas att det vuxit upp spännande subkulturer kring att samla achievements och trophies, där spelare gör vad som helst för att få sina poäng. Mer om det någon annan gång.

Buggar

Vem orkar knappa in kilometerlånga fuskkoder för att få basketspelarnas huvuden att anta proportionen av en medicinboll när de stressade programmerarna har missat buggen som gör det åt oss? Buggar har blivit ett slags lynnigt fusk 2.0. I bästa fall ger de en lustig effekt att skratta åt. I värsta förstör de spel helt och hållet. Buggar letas outtröttligt – i synnerhet i multiplayerspel – av nyfikna spelare som försöker att tänja på spelskaparnas ramverk, genom att fräckt syna dem med virtuellt förstoringsglas. När tillräckligt många är funna tonsätter buggjägarna sina youtube-montage till Ibiza-techno och åtnjuter ett rejält stycke nördkredd.

/Johan Hallstan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".