Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Om vetenskap, forskningsrön och ny teknik som förändrar vår värld. Varje vardag ger programmet fördjupning...
VETANDETS VÄRLD MÅN 15 MARS

Önskas: Nya obemannade plan

Publicerat måndag 15 mars 2010 kl 11.00
1 av 4
Jens Ramhöj, LarsÅke Engdahl, K3,"Ugglan".
2 av 4
3 av 4
"Falken" - försvarets minsta UAV
4 av 4
Neuron -stridsUAV inom EU

Förarlösa plan UAV (Unmanned Aerial Vehicles) har kommit i fokus under kriget i Afghanistan. Navigering och bildtolkning har avancerat: Man kan lita på vad en UAV ”ser” med sina kameror. De ökade riskerna för soldaterna gör att man nu vill skaffa modernare system än de man har idag.

Försvarmakten har i dagsläget två system med UAV, Ugglan och Falken. De är förarlösa men styrs av piloter vid en markstation. Ugglan är störst (se bild) och har längst räckvidd, skjuts iväg från ramp på militärfordon, medan Falken är portabel variant, som man ”skjuta i väg” stående, en praktisk lösning, men med en räckvidd på cirka en mil. Både drivs av bensinmotorer av en typ som används i sportflygplan/modellplan.

UAV:er är utrustade med två kameror, en riktad framåt, som ger operatören en rörlig bild av själva flygningen i realtid. En kamera på buken tar stillbilder rakt ner, högupplösta bilder som måste analysera av en bildtolk vid militärbasen.

Bilderna kan ge information om fiendens rörelser, och leda till mindre farliga operationer. Den svenska truppen i Afghanistan har sedan ett år tillbaka tillgång till Falken, men den äldre Ugglan anses ålderstigen och nu finns ett behov av uppgradering. Försvarsmakten har begärt att få köpa in det amerikanska systemet, berättar Jens Ramhöj, informationschef vid Livhusarregementet K3 i Karlsborg. Det är ett medelstort system med endast uppgift att spana.

Runt om i världen byggs än mer avancerade UAV:er, många med rena stridsfunktioner, t.ex. EU-drivna projektet Neuron. Vetandets värld har talat med de svenskar som är inblandade i det projektet vid försvarskoncernen Saab i Linköping.

Delar av datakunskapen i ett obemannat flygplan kan såsmåningom överföras till det civila flyget, säger Mikael Ohlson, programledare för Neuron vid Saab. Andra svenska projekt handlar om ta fram förarlösa helikoptrar, säger Stefan Nygren, och ett annat projekt går ut på att skapa flygtrafiksystem som kan tillåta att UAV:er flyger i samma luftrum som vanligt trafikflyg. Vem vet om inte en dag förarlösa flyg för frakt av olika slag blir verklighet, berättar Johan Pellebergs, ansvarig för det internationella MIDCAS-projektet.

Om du vill veta mer stormakternas arbete med storskaliga UAV:er som är bestyckade med vapen kan du lyssna på programmet Konflikt lördag den 13 mars kl 09.03 i P1.

Länkar:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".