Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Om vetenskap, forskningsrön och ny teknik som förändrar vår värld. Varje vardag ger programmet fördjupning...

Järnvägen 150 år - Från ånga till el

Publicerat fredag 28 april 2006 kl 11.47
Malmbanan elektrifierades först

P1 måndag 4 september kl 12.10 och 23.40
Järnvägen 150 år, del 3 (av 4):
Det största tekniska framsteget för järnvägen förra seklet var eldriften. Man kunde köra med tyngre och snabbare tåg. Sverige var tidigt ute med eldrift. Ånglok hade prövats mellan malmhamnen i Luleå och Gällivare redan 1888. Men det stod snart klart att ångloken var långsamma och inte kunde dra tunga malmlaster. På drygt fem år togs ny elteknik fram för järnvägen och 1915 blev den nordligaste delen av malmbanan, mellan Kiruna och Narvik, färdig för eldrift.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".