Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sammanfattningar av vetenskapsnyheter, aktuella reportage, fördjupningar och analyser av viktiga händelser...

Ljudatlas ska kartlägga undervattensbullret

Publicerat fredag 7 juni 2013 kl 13.08
Det är ett herrans liv
(5:18 min)
Valar, fiskar och djupande havsfågel tros påverkas av undervattensbuller. Nu vill forkarna kartlägga oljuden. Foto: AP/Charles Krupa

Ljudnivån under vattnet i Östersjön ska mätas. Syftet är att bygga upp en ljudatlas över hur det låter under ytan, något som forskarna inte alls vet idag. Bakgrunden är att den ökade fartygstrafiken och olika anläggningsarbeten till sjöss har ökat ljudnivån, något som tillexempel skulle kunna påverka fisk negativt.

Det är ett herrans liv under vattnet på många platser i Östersjön och på västkusten. Fartygstrafiken ökar stort, och anläggningsarbeten där man till exempel pålar, de låter också en hel del. Men ingen vet egentligen hur mycket det låter där under ytan, och det är någonting forskare nu vill ta reda på.

- Vi är bara i början. Vi håller på att undersöka hur mycket ljud vi har, till exempel från pålning. Så idag är vi bara i början. Vi samlar helt enkelt kunskap om hur mycket ljud vi har i havet, säger Peter Sigray, forskare på Försvarets Forskningsinstitut (FOI) och projektledare för ljudmätningarna i Östersjön och delar av Västerhavet.

I slutet av det här året ska 40 ljudsensorer placeras ut och under ett års tid spela in ljud under ytan. Det är den ökade aktiviten i Östersjön som gör det intressant att ta reda på hur mycket det låter, och så småningom studera om ljudföroreningarna på något sätt påverkar fisk och andra djur under ytan. Att valar påverkas av ljudet, det vet vi säkert idag, säger Peter Sigray.

- Det hela började med strandningar för ganska många år sedan, då man hittade en flock valar uppe på stranden, som dog. Man kunde då relatera den händelsen till militära operationer, då man använt sonarer i undervattensmiljö som på något sätt hade påverkat dem. Då väcktes intresset, vad beror det här på? Man upptäckte då att de hör väldigt bra under vattnet. Däggdjur är väldigt goda lyssnare och använder också ljud för att kommunicera, berättar han.

- De flesta känner ju till de vackra ljuden från valar som kommunicerar på långt håll. Ljuden ligger inom vårt hörselområde och också inom samma område som de flesta sonarer arbetar, och där många fartyg genererar ljud. Forskningsmrådet har vuxit vartefter, och man tittar på fler och fler arter. Just nu tittar man mycket på hur fisk påverkas, och dykande fågel. Fördelen med att vara fågel är ju att man kan flyga därifrån och lämna området. Det kan inte valar göra, säger Peter Sigray.

Hur fisk påverkas av till exempel fartygsljud vet forskarna mindre om. Att de flyr och undviker höga ljud har man sett. Man har också i laboratoriemiljö visat att yngel blir stressade av buller, vilket gör att de äter mindre. Men hur de reagerar i naturen, ute i havet, det vet man däremot mindre om.

- Det här med fartygen är en olöst fråga. Vi måste börja med att ta reda på hur mycket fartyg låter egentligen, säger Peter Sigray. Vi har lite kunskap om hur vissa fartyg låter, men vi har inte kunskap om det stora hela, hur det låter ifrån Bottenviken hela vägen ner till Öresund.

Ljudsensorerna som ska placeras ut kommer vara placerade på botten och vara kopplade till en flytboj. Var tredje månad plockas utrustningen upp, forskarna tankar ner den information som spelats in i datorerna och byter batterier i inspelningsdelen. Meningen är att det hela ska resultera i en ljudatlas, där man kan se var det låter som mest, och vilka fartyg som trafikerar just det området. Nästa steg blir att göra studier i fält, där man kan följa fisk som utsätts för ljud, och studera hur de reagerar. Och om det visar sig att ljudet under ytan är på den nivå att det verkligen påverkar fisk negativt, ja då kan det i framtiden komma regler som säger hur ljud ett fartyg får ge ifrån sig, eller att fartygen måste hålla sig strikt till de stora farlederna.

Men det är inte alltid så att stora att de största fartygen som bullrar mest, säger Peter Sigray.

- Vissa små fartyg kan låta mycket, stora kan låta lite.

Fritidsbåtar då? Vad vet man om konsekvenserna av dem?

- Fritidsbåttrafiken vet vi ännu mindre om. När vi fått lite mer kunskap om de stora fartygen är det dags att titta närmre på fritidsbåtarna, säger Peter Segray.

Men att bygga fartyg eller båtar som ger ifrån sig mindre buller under vattnet är ingen stor fråga inom branchen idag. Inte så konstigt, eftersom ingen vet hur stort problemet egentligen är. Henrik Nordhammar på rederiet Stena Line säger att om man ska minska på bullret är det propellrarna man måste inrikta sig på. Men enligt honom kan det krocka med ett annat miljöintresse.

- Förmodligen kostar det effektivitet. Det går ju stick i stäv med bränsleförbrukningen. Så det låter inte som någon bra grej för oss, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".